fredag 20 september 2013

Fideikommisset Trolle Ljungby - tillhör en av Sveriges skamfläckar och nog är det väl dags att Sverige uppdaterar sig till mänskliga rättigheter.

Igår satt jag och såg SVT-filmen "Greven och frälsebönderna". Där den 90-årige skånske greven Hans Gabriel Trolle Wachtmeister vägrar låta sig intervjuas i filmen.

Du kan se den på SVT play om du inte har möjlighet att se någon av repriserna:  
http://www.svtplay.se/video/1472923/19-9-20-00

Huttrande satt jag där under filtarna i soffhörnan, ett resultat efter onsdagens utflykt i för lite kläder och alltför lång stund av väntan på att bilen skulle återvända hemåt igen.

Jag såg filmen, dokumentärfilmen, därför att någonstans har jag väl i dubbel bemärkelse blivit arbetsskadad. Ett fideikommiss som är skött på rimligt plan förstår jag, men jag anade mig till att detta inte tillhörde ett sådant.

Marken bönderna brukar och husen de bor i ägs av fideikommisset Trolle Ljungby. Ju mer bönderna gör för att förbättra och modernisera, desto högre blir arrendet som de krävs på. Om de skulle renovera sina hus tvingas de betala mer för att bo i dem - eftersom värdet har ökat. 

Det var precis det som hade hänt. Någon hade renoverat huset för stora pengar och när greven kom och såg vad fint det var, insåg han att här kunde man göra sig en rejäl hacka!

- Greven har inte satsat en krona här på 36 år. Under den tiden har vi betalat 4,2 miljoner kronor i arrende, säger Per-Axel Olsson i filmen.
- Man trodde att man skulle bli fri någon gång från överheten. Det ser dåligt ut.
Brorsonen Nils-Åke är hätsk i sina kommentarer om greven.
- Han ser på oss som djur. Vi är inte mer värda.

Vad kan man annat göra än att hålla med. De här giriga maktmänniskorna det värsta med dem är att de har kontakter ända längst upp i hierarkin och vinner därmed. Men att man lever kvar i tron att det finns de som av hävd är mer värda av andra människor, då måste man fundera på hur många skruvar som är lösa.

Greven Hans Gabriel Trolle Wachtmeister avslutar med att han är rättvis. De andra, dvs. de som inte orkade driva mål mot honom, utan vackert fann sig i att skriva på ännu ett nytt slavarrende, mer vett i det 90-årige gamla huvudet har inte greven. Han ser hellre att fidiekomissets byggnader rasar ihop än ser att någon annan kan få ta del av något. Det hela blir bara sorgligt.

Jisses vilka människor de finns på vår jord. 
Tacka vet jag de människor som förstår, att andra människor också tillhör mänskligheten. Det är när man lever i symbios som det blir rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar