lördag 17 augusti 2013

Men hur skall man kunna freda sig mot all "ohyra", som dräller runt i etern? Telia, Facebook, Windows, eller regeringarna gör ju inget!

Inte undra på att USA kan fortsätta, att bedriva spioneri mot vem som helst i hela världen. Den här formen av ohyra har ju fått ett anammande från omvärldens regeringar och sammanslutningar. Någon farstu finns inte någonstans i något sammanhang.

Fredagen den 14.6.2013 ca 17.40 tiden fick jag ett SMS, som var rena rama "bullshit" och bedrägeriet. 

Jag skulle kunna kunna se hur utfallet av det som "vi hade kommit överens om". Lät som en affärstransaktion, nåt´halvsnurrigt var det i alla fall, skulle kunna läsas.

Jag kollade då med Telia vem avsändaren var. Nej se det gick inte, det kom från en annan operatör. 

Min nästa fråga: var det förenat med någon kostnad, att kunna läsa detta sms. Jodå självklart skulle det kosta! - Nu hade jag inte trott något annat, men eftersom jag aldrig tidigare stött på att det fanns en sådan funktion och inte någon annan på hemmaplan heller hade hört talas om något dylikt, ville jag uppdatera mig.

Så här långt i samtalet var jag lätt road av det hela, än värre skulle det bli. 

Nej, se det gick inte att få mobiltelefonsamtalet spårat. Skulle jag ha det så skulle Telia debitera mig 600:-!!! TROTS att det är Telia som är min mobiloperatör och det är fullständigt solklart, att det rörde sig om ett bedrägeriförsök, som de gjort möjligt!

Självklart tänker jag inte sponsra Telia med några 600:-, som tar dem fem ögonblinkningar att kolla!

Jag vet inte hur många olika pappskallar det är, som under sommaren skickat allsköns skit i min mailbox, i hopp om att jag skall vara mer än lovligt dum och lämna ut mina uppgifter. 

Vad sägs om den här nya i raden, som uppger sig vara sponsrad av Facebook. 

Kan man nu möjligen tänka sig vad som kommer att komma som nästa led, när man "vunnit", vilket man naturligtvis kommer att göra, eller i vart fall kvala in bland de "tänkbara" vinnarna. Kan det möjligen vara så att de kommer att behöva mitt bankkontonummer?

Den gode "Peter Andrew, Program Coordinator, Facebook bonusprogram, 2013. Alla rättigheter förbehållna," kan ju bara drömma om att jag skulle flytta mailet från min skräppost till min inkommande mailbox! - Undra vad som hände sedan i hans värld... kanske vaknade han med hela kudden i munnen också!





----- Original Message -----
From: =?UTF-8?B??=
Sent: Sunday, August 04, 2013 2:10 AM
Subject: Kära Facebook-användare


Kära Facebook-användare,

Den Facebook-teamet vill informera er och gratulera er för att dyka upp som vår 2013 Facebook Rewards vinnare. Snälla, ursäkta vårt dåliga svenska. Facebook är faktiskt ett engelskt företag som försöker tillgodose alla språk.

Den Facebook Rewards-programmet görs vartannat år. Du har valts ut slumpmässigt av Facebook internet oavgjort administratör. Dragningen Administratören är ett automatiserat program, som väljer Facebook-användare slumpmässigt.

Du har godkänt att kräva en total prissumma på $ 1.000.000 (en miljon dollar) Se nedan för dina vinnande detaljer:

Vinstbelopp: $ 1,000,000 (en miljon dollar)
Sats: TFB 12329317635197437-FAB/2012
Ref nr: TFB 29501870209289/ES 877

Den Facebook Rewards-programmet är stolt sponsrad av Facebook-ledningen. Din kontantpris skall överföras till dig i ditt land, där ditt Facebook-konto registrerades.

För att få din kontantpris, vänligen kontakta Facebook Rewards programansvarig på följande e-postadress: todd.jackson1@hotmail.com

Du måste fylla i nedanstående formulär:

Ditt namn:
Din nationalitet:
Din nuvarande hemland:
Din ålder:
Ditt yrke:
Ditt telephone nr:
Hur länge har du använt Facebook?:

Vänligen fyll i formuläret ovan, och skicka den till programansvarig med nedanstående detaljer

E-post: todd.jackson1@hotmail.com
Namn på Facebook belöningar programansvarig: Todd Jackson
Avdelning: cash frisättning avdelning.
Befattning: Direktör Facebook Rewards-programmet.

När dina uppgifter tas emot i e-post som ovan, kommer programansvarig kontakta dig, med information om hur du kan göra anspråk på prissumma var du än är. Den sammanlagda summan av en miljon US-dollar ska betalas ut till dig utan någon skyldighet eller förhör.

För din säkerhet, rekommenderas du att hålla din vinnande information hemlig, tills du har fått den vinnande pengar. Avslöjar inte du vinna informationen till en tredje part. Detta är en säkerhetsåtgärd för att skydda dig, och för att undvika onödigt missbruk av Facebook bonusprogram.

Återigen säger vi grattis från alla medlemmar av personalen på Facebook Team. Se till att skicka dina synpunkter eller frågor till Mr Todd Jackson, på sin e-post: todd.jackson1@hotmail.com

Tack för att du använder Facebook.

Hälsningar,

Peter Andrew,
Program Coordinator,
Facebook bonusprogram,
2013. Alla rättigheter förbehållna.


Flytta meddelandet till "Inkorg" om du får det i din "Junk" e mappen.
Snälla, måste svaret skickas till: todd.jackson1@hotmail.com



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar