fredag 24 maj 2013

Hammarkullefestivalen med riktigt färgsprakande karnevalståg med över tusen dansare.

Den går av stapeln i år precis som varje år sedan 1974 i Göteborgsstadsdelen Hammarkullen. Ändå måste jag med skammens rodnad på mina kinder erkänna, att jag även i år kommer att missa det hela.

Synd därför att jag har sett en del av dansgrupperna i lite andra sammanhang och det är verkligen så festligt, som man ser att det är i karnevalen i Rio, bara i en light-light-light-nivå. Men ändå färgsprakande flärd och dansande vickande bara magar och rumpor, samba-toner etc. En väldigt medryckande stämning. 

Vi får hoppas att vädergudarna är med dem i år. Alltför hett och gassande sol, inte bra för dansarna. Regn, alls inte bra. Lagom är bäst.

I år hade jag verkligen föresatt mig, att ta mig dit under själva karnevalståget. (Festligheterna pågår i dagarna tre.) Men ibland vill det sig verkligen inte. Det blev en överraskningsresa istället, som jag fick i födelsedagspresent av Herr H och dottern. Något som jag verkligen sett fram emot. Vuxna barn med på resor är inte någon självklarhet. 

Tjuvar som nu läser det här och vädrar morgonluft, skall inte ta ut någon seger i förväg. Borgen är befäst ändå!

Jag log lite när jag läste vad som stod på biljetterna: två vuxna och en pensionär. De vuxna är jag och dottern. Pensionären... tja, det törs jag inte ens skriva ut vem det är. Det klassas som missfirmelse av sambo, påstår Herr H.

Halva hjärtat befinner sig i Berlin, där mitt Berlinbarn skall ingå det äkta ståndet, med sitt hjärtans kär i helgen. Hon har varit precis så lyckligt snurrig, som man skall vara inför ett bröllop, som skall äga rum i dagarna två, med vidhängande bröllopsresa efter festligheterna. Ett resmål som hon ända sedan hon var liten längtade till.
En av de flera vita färgsättningarna bland tulpanerna, som bloggar/blommar i vår trädgård just nu. Inkl. "besökare", förstås.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar