fredag 22 februari 2013

Jag gillar negerbollar, negerkyssar och finska pinnar, men inte flottiga berlinermunkar..

Jag står fortfarande lika förvånad över uppståndelsen kring negerbollar. Det står så i min kokbok: negerbollar. Den trycktes på den tiden, när det läckra bakverket inte var lika med rasism.

Själv lägger jag inga dylika värderingar på bakvärk, eller var det bakverk, det stavades.


När jag konfronteras med negerbollskriget, så tänker jag bara med en enda lång suck: Men ursääächkta, vad har negerbollar med det nedsättande ordet neger att göra? 

Jag tillagar då mina negerbollar av havregryn, smör, vaniljsocker, kallt kaffe, kakao, strösocker och rullar dem i kokos alt. pärlsocker.

Inga av dessa ingredienser är tillverkade av nermalda människor med mörkare hy. 


2 kommentarer:

  1. Du har rätt. Jag lärde mig i skolan, att negrerna bor i Afrika. Amerikas nigger är ju ett vridet ord för deras slavar. Men som finne undrar jag, vad är finska pinnar?
    mvh tiinawin@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Men kära du, vet du inte det. Finska pinnar är ju finnar (den andra sorten, inte akne) under vinterhalvåret. Stela men spröda och med god eftersmak. Inte undra på att de är välbehållna och har ett ungdomligt sinne, de är ju djupfrysta stor del av året. ;) Jag är halvsvensk eftersom jag kommer från Åbotrakten, när Sverige var Finland och den andra halvan som är mitt folkarv är vallon.

    Jag känner många tjusiga och underbara människor, som kommer från Afrika. Både de som kommer från Norra Afrika och även de som kommer ifrån den del där människorna är mycket mörka, så jag förstår verkligen inte den här debatten. Verkar som om en del verkar letar anledningar till att slå varandra i huvudet.

    När jag säger neger, så menar jag definitivt inget nedsättande. Jag kunde lika gärna säga Afrikan, men Afrika är stort och i Marocko t.ex.. så har de inte samma hudfärg, som längre ner i Afrika. Så jag begriper faktiskt inte riktigt hur man skall beskriva det här politiskt korrekt.

    Finska pinnar borde väl varenda finne ha på kakbordet på finska nationaldagen, om inget annat.

    Seriöst. Recept på finska pinnar: 48 st Ugn 175-200 grader ca 10 min.

    5 dl vetemjöl
    3/4 - 1 dl socker
    5 bittermandlar rivna
    200 gram smör

    Hacka samman alla ingredienserna direkt på bakbordet. Arbeta sedan ihop degen och lägg den kallt att stelna.

    Garnering: ägg eller äggvita, 2 msk pärlsocker, 10-15 sötmandlar hackade.

    Dela degen i 8 delar och rulla ut dessa till längder, 30 cm långa. Lägg dem tätt intill varandra.

    Pensla med lätt vispat ägg och skär längderna, alla på en gång i 5 cm långa bitar.

    Doppa kakorna i socker och mandel (garnering) och lägg dem på smord plåt.

    Grädda.

    Länge sedan jag gjorde dem, men de tillhörde de "sju sorters kakorna".

    Negerbollar: ca 40 st

    75 gram smör
    1 ½ dl strösocker
    1 msk vaniljsocker
    4 dl havregryn
    2 msk kakao
    3 msk kallt starkt kaffe

    Rör fett, strö- och vaniljsocker poröst. Blanda ner havregryn, kakao och kaffe.
    Låt smeten stå en sund och stelna.
    Forma den i runda bollar och rulla dem i kokosflingor eller pärlsocker.
    Lägg dem att stelna i frysen / kylen.

    Ett måste vid varje barnkalas. Nu skall vi ägna åt vanlig "nyrasism": barnens åldrar är mellan 1 år och 108 år. Funkar nog också efter 108 års gränsen, risken är väl bara att man får låta dem smälta i munnen.

    Det var bättre förr då skapade man inte problem av ingenting. Vi hade inte samma synsätt som de som ägnade sig åt slavhandel med människor från Afrika och kallade dem för nigger och behandlade dem, som om de vore mindre värda människor. Det är väl markant bättre i USA nu, men nog finns ruskiga problem ännu. - Å andra sidan: knäppskallar har det alltid funnits och kommer alltid att finnas!

    Undra vad vi svenskar har för kaka som anspelar på oss?

    Borde kanske utlysa en tävling om saken, tycker det är rätt trist att det inte finns någon kaka/bakverk som sätter oss på den kulinariska kakkartan.




    SvaraRadera