tisdag 15 januari 2013

4-åringens slutsatser kan ingen motsätta sig.

Hur eller ens varför vi, 4-årigen, Herr H och jag hamnade i en diskussion igår om ordbetydelsen av orden Madame och Mademoiselle, det sistnämnda som numera uttyds att det är en ogift kvinna. Dvs. fröken.

Naturligtvis var det retstickan Herr H som eldade på 4-åringen och försåg 4-åringen med ammunition, att kalla mig för Madame. En fransk artighetsfras på kvinnor, som innebär "min fru", eller "min dam", som lika gärna kan hänsyfta till "fru", vilket långskott faktiskt rör sig om en annan typ av Fru.  

Fru hänvisar i det fallet till en kvinna, som äger eller förvaltar en bordell, men oftast inte deltar i prostitution själv.

Personligen så avskyr jag varje gång någon tilltalar mig med ordet Madame, eftersom jag varken känner mig som en "dam", inte heller är gift och absolut inte långskottet som är bordellmamman. 

Herr H hade en av sina retdagar igår och var anledningen till, att han försedde den totalt omedvetna 4-åringen, att retas med mig genom att kalla mig för madame. 

Madame Mim (seriefiguren) hade jag kunnat acceptera, men inte enbart ordet Madame. Jag bara avskyr det!

Det där sistnämnda med bordellmamman försökte jag mig inte ens på att förklara för 4-åringen, men väl att det var en gift kvinna som kallades för madame, alternativt att någon tyckte att man såg äldre ut. Jag talade om för 4-åringen att jag var ju inte gift med hans farfar, Herr H, sålunda var inte madame något bra alternativ och jag kände mig inte heller gammal, som gatan och tyckte inte heller att madame var ett passande tilltal.

4-åringen suckade uppgivet och sa:

- Det där kan ju inte jag veta, jag är ju inte ens gift. 
  
4-åringen, dagen för fotot kallad för Salvador Dali pga den utstyrseln han hade begärt.  4-åringen gillar Salvador Dali´s bilder. Här får han dock tänderna borstade av Herr H.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar