tisdag 27 november 2012

När jag steg in genom dörren, mötte mina nakna fötter

kallt vatten. Iskallt vatten, som nådde ända upp till tröskeln. Avstängningen av vattnet till de krånglande röret till toalettstolen hade med andra ord inte fungerat så där väldigt bra.

Från att ha varit halv medvetslös, när jag vinglade upp ur sängen, var jag inom loppet av en bråkdels sekund, fullständigt klarvaken och i full färd att moppa upp vatten hjälpligt. Därefter kånka iväg tidningshögen (toalettlektyr), som borde ha rensats för minst två veckor sedanFör att sedan släpa ut underskåpet till tvättstället. Först därefter kunde jag moppa upp resten av vattnet på golvet.

Heliga morötter vilket uppvaknande!

Behöver jag ens tala om, att det har pågått rörmokeri i huset under den senaste veckan. Det verkar finnas hur många felaktiga komponenter som helst att släpa hem, till ett ynka toalettstolsrör. Rörkrökargrunkorna finns inte precis nästgårds, utan kräver en bilresa till industriområdet.

Välsignade toalettstolar har fått spolas med hjälp av vattenfyllda hinkar, som fått ersätta avsaknaden av rinnande vatten. Kranarna har inte gett ifrån sig vare sig varmt eller kallt vatten. Vattenflaskor har fått lagras i kylskåpet till dryck och vattenkokning. Av nåder och på utmätt tid har vattnet slagits på för den dagliga duschen.

Bara en så enkel sak som att tvätta händerna efter toalettbesöket, leder nästintill till fullständigt hjärnsläpp. Nähä, visst ja, det finns inget rinnande vatten. Ner med händerna i någon av de vattenfyllda hinkarna.

Någon hade tryckt ner sopor lite halvdant i sopkassen, varvid jag blev tvungen att lirka ner gôret. Aha, tvätta händerna i köket, inget vatten i vattenkranen?

Nere i diskhon en vattenfylld gryta. Längst ner på botten, något som påminde om resterna av havregrynsgröt. Snabbt övervägande... OK, det får duga! Trycka ner händerna försiktigt i vattnet och rumstera runt ännu mer försiktigt med tvålen. Såja, det funkade ju, utan att få havregrynsgôret på sig.

Äh, sa jag, sedan jag torkat av händerna på handduken, det fick duga med vattnet i havregrynsgrötsgrytan.

Dottern slängde upp ett flin, där hon satt vid köksbordet:

- Det gjorde jag också nyss!

Nämen, söte Jesus, har vi nu hemfallit åt att tvätta händerna i havregrynsgrötsgrytan också?

Två timmar senare hörs ett svärande inifrån toaletten:

- F@n också, läcker det fortfarande!?

Sekunderna efteråt, men nu inifrån tvättstugan, där pannan/varmvattenberedaren/vattenavstängningen finns, hackar det till i vattenledningarna. Sedan hörs en ny salva:

- Vad f@n är det nu då?

Suckarna och stönen som fortgår låter onekligen olycksbådande. Dottern som sett fram emot en varm dusch i ångduschen, undra vilken tid det kan bli fråga om. Här gäller att synka in sig i gällande system och inte tro att man kan duscha, eller tvätta händerna, eller spola, eller ens dricka vatten i tid och otid.
eller vilket annat fall som helst...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar