söndag 15 juli 2012

Brevet

Käre son,

Jag skriver ett par rader, så att du vet att jag ännu lever.

Jag skriver detta brev sakta, för jag vet att du inte läser så fort.

Du kommer inte att känna igen huset, när du kommer hem, för vi har flyttat.

Jag kan tyvärr inte ge dig adressen, eftersom den förra familjen, som bodde här tog med sig numret till sitt nya hus för att slippa adressändring.

Lite om din far. Han har fått ett nytt jobb. Han har nu 1200 man under sig, handklipper gräset på kyrkogården.

Det fanns en märklig tvättmaskin i vårt nya hus. Men den fungerar nog inte så bra. För när jag matade den med din fars skjortor och drog i kedjan försvann de. Jag har inte sett röken av dem sedan dess. Å andra sidan vill han inte längre, att jag tvättar hans kläder. Mina egna kör jag i den gamla tvättmaskinen

Din syster fick barn i morse, vet ej om det är en flicka, eller pojke. Därför vet jag inte om du är morbror eller moster.

Farbror Olof drunknade i ett whiskeyfat på bränneriet, flera hoppade i och skulle rädda honom. Men det gick inte, han slogs och kämpade för att stanna kvar.

När de kremerade honom så brann han i tre dagar.

På tal om sprit. Din far drack inte mycket i julas, jag hällde i motorolja i hans ölsejdel och det höll honom igång ända till nyårsdagen.

Far och jag var till doktorn i torsdags. Doktorn satte ett rör i munnen på mig
och sa att jag inte fick öppna munnen på 10 minuter. Din far ville genast köpa röret.

Det har regnat här under sommaren. Första gången i 18 dagar och den andra gången i 10 dagar.

I går blåste det så mycket, att den brun-vita hönan värpte samma ägg 4 gånger.

Vi fick brev från begravningsentreprenören om att betalade vi inte sista delen av mormors begravning, skulle han gräva upp henne igen.


Din älskade mor.

PS. Skulle skickat dig några hundralappar, men tyvärr hade jag redan klistrat igen kuvertet. DS.

1 kommentar:

  1. trodde till en början att du blivit helt snurrig, men så kände jag igen norge-historien!

    Haha, den har sina poänger!

    SvaraRadera