torsdag 26 juli 2012

Är du äpple, päron eller banan?

Det är lite provocerande frågeställningar, som dråsar in i mina mailbox.

Alternativet Michelingubbe finns inte bland valalternativen. Men lydig som jag är, läser jag om den undergörande kuren, som skall förvandla mig till en, får jag förmoda, underskön varelse på två månader!!!

Det är inga smickrande beskrivningar som ges, vare sig man tillhör äpple, päron eller bananformen. 

Men jag bestämmer mig i alla fall för, att klicka upp det alternativet, som skaver mest i min själ. Genast blir jag serverad nästa obarmhärtiga sanning:  

Har din ”fruktform” blivit lite för frodig? 

- Tänk för att den har det, säger jag högt till datorn. 

Sedan kommer jag på mig med, att jag så sent som igår, frågade Herr H om datorn, mobiltelefonen, redskap etc. verkligen kan ge några svar på hans snack med dem. Han påstod att han i vissa fall föredrog de svaren. Vad han nu menar med det...???

Jag har nog fått en släng av hans snacka-med-döda-ting-sjukan trots allt.


Sedan fortsätter jag att läsa:

Ett målinriktat program som tar hänsyn till dina former kan uträtta mirakel. 

Hmm... tänker jag, nog vill det till ett målinriktat program allt. För att inte tala om ett större mirakel om det skall kunna ske på två månader. 

Jag bestämmer mig för att läsa vidare, för trots allt har jag bokat in mig ett par dagar på SPA, där det är nära till vila/säng, träning, varmvattenbassäng, maten färdigserverad på bordet och sköna omgivningar, att studsa runt i med kryckorna. Ibland får man vara extra snäll mot sig själv, när kroppen bjudit på lite för många utförsåk under så många år.


Därför att det finns ingen mjuk, go och skön mammas famn, att slå sig ner i och hon kan pussa på det onda.

Jodå, min familj tänker på mig och underlättar mitt liv, men de kan tyvärr inte uträtta några mirakel. 

Dem får jag fixa till själv bäst jag kan. Jag har kommit till den insikten för väldigt många år sedan: det finns ingen doktor, sjukgymnast, eller annan person i hela världen, som kan förändra något. Den enda som de förändra, är förutsättningarna för att jag skall kunna nå mina önskemål. Men resten som återstår. Där finns det ingen annan, som kan göra det arbetet, eller förändra något, utom jag själv.


Ombyggnad pågår!







 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar