torsdag 28 juni 2012

Sommarmysterier i Malmberget - en berättelse i otakt

- den 28 juni 2012, kl 13:42

förstora

25 plywoodkossor står stela i gräset
2 saknas plötsligt
de engagerade undrar
det diskuteras
det funderas
och spekuleras

Vart har de tagit vägen
hur blir det nu med gräset
när två fjällprickiga plywoodkossor plötsligt fått "fötter"
vem är det som är så fräck, som snor plywoodkor?

Ja, gräset står där lika orört
som efter plywoodkossorinvasionen
som obalansen i kommunkassan
å hur blir det nu med pensionen?

Jag tänker tillbaka till tiden
innan höghus, kiosk och rivning
Den tid när ängen fanns där orörd
och vildblomstren var lika många sorter
som ungarna i Bäcken

Den tid när inte allt var hysteriskt gräsklippt
när vildblomster fick vara vildblomster
och barn fick vara barn

När Malmberget var en idyllisk plats
och inte ett inhägnat
sönderbombat Gulag
med stoflagren som en hinna

När barnasinnet fortfarande fick flöda
utan en tanke på någon oklippt ängsgröda
utan kommunal ekonomisk obalans

Jag tror det förr fanns lite mer vett och sans

2 kommentarer:

  1. Totalt 6 inlägg

    typ! (2012-07-01 09:11:51)

    så målade kor är nog ett djärvt grepp bara det! ;-)

    (flagga som olämplig)

    Idyll? (2012-06-30 14:06:22)

    Jo det finns kommuner som har förstått nyttan med levande djur omkring människorna och kommuner som äger nöt/får etcetera för kommuninvånarnas skull!
    Men det är ju ingen direkt överraskning att vi i vår kommun har avvecklat hela landsbygden med egenproducerat/närproducerat mm så målade kor är nog ett djärvt grepp bara det! ;-)

    (flagga som olämplig)

    Gun Ek (2012-06-30 11:53:09)

    Idyll?

    Allt här i livet är relativt. Men att Malmberget ständigt gått en kräftgång till mötes, det behöver man inte vara raketforskare för att kunna konstatera.

    Den här gången gällde det dock någon som snor svartprickiga plywoodkor.

    Som en kuriosa kan jag tala om att Göteborgs stadsarkitekt i dagens GP föreslår getter och Speakers corner mitt i Brunnparken! - Sålunda levande getter och inga plywoodvarianter.

    Själv kan jag nog tycka att Plywoodkorna hade fått en rejäl ansiktsupplyftning om de hade flankerats av några parkbänkar, eller bänk/bord inkl. soptunna, som det finns vid rastställen. Just nu inbjuder det inte till mer än ett synintryck som är över så fort man passerat.

    (flagga som olämplig)

    SvaraRadera
  2. Idyll? (2012-06-30 09:54:18)

    Nja jag vet inte om det var särskilt harmoniskt förr heler men jag var ju inte ens född innan det blev uppenbart hur gropen sprider sig. Jag bodde några år på femton och det var ingen lek direkt. Men det sorgliga är väl att det är etter värre nu med hur folk bor (eller inte bor) och mår. De som är kvar är de som tjänar pengar och de som inte har förmåga att ta sig härifrån. Och några tjuriga ena förstås som kanske kan se lite ljusglimtar här och där.

    (flagga som olämplig)

    Gun Ek (2012-06-29 11:25:31)

    Jag tror "Sheriffen" gått i pension. Puffran å förståndet var väl rätt ringrostiga redan då det begav sig, pga. alltför stort intag av div. hrmpff...

    Å han som jagade mopparna på gångstigen har väl lagt sin sista bil på taket för många år sedan.

    Det blir väl ett fall för privatspanarna, att rekognosera de svartprickiga plywoodkorna.

    Jag skulle iaf akta mig för hemkörda charkvaror.

    (flagga som olämplig)

    Buffalo Bill (2012-06-28 17:17:49)

    de får väl skicka sheriffen efter kofösarna

    (flagga som olämplig)

    SvaraRadera