tisdag 1 maj 2012

I den vackra Greta Garbosviten hade tiden stannat.

- den 1 maj 2012, kl 13:46


Jag och Greta Garbo var de enda gästerna på det gamla, stora vackra Gästgiveriet i Gränna.

Fastän, handen på hjärtat, Greta hade nog sanning att säga checkat ut för länge sedan och jag var den enda gästen på Gästgiveriet.

Men Gretas själ hade dröjt sig kvar i de vackra rummen, salongerna, matsalen och innergården. Det var inte svårt att förstå varför detta var platsen, som hon brukade återvända till.

De spröjsade fönstren med spetsgardiner och prunkande pelargonior i full blom, stod där som klippt och skurna ur en svensk sommardröm, som bara hade tagit paus. Borta var glammet och sorlet, humlesurr och vindens sus genom trädkronorna och klirret från svala champagneglas.

De gamla antika möblerna och inredningen i övrigt fick mig att känna en känsla av, att jag just precis stigit in i Gretas privata hem. De höga klätterrosorna utanför de stora spröjsade fönstren, höll som bäst på att tvekande sticka fram sina små ljusgröna, spröda blad.

Magnolian stod i en full bedövande blomning på bar kvist och aprilsolen glimmade ut över vattnet. Över himmelen strävade sig en skock fåglar fram, högt högt upp. I fjärran låg Visingsö i en tunn rest av dimslöja, som färjan tagit kurs emot.

Tiden gjorde åter ett vingslag i mitt medvetande.

För den vänliga norskan som stod i receptionen, fanns inga önskningar som var omöjliga att uppfylla. Känslan av att vara enda gästen var dock påtaglig och märklig.

Efter två nätter som ensam gäst, kände jag mig så hemtam och lyxigt ensam, att jag till frukostrummet på lördagsmorgonen anlände med duschhandduken fortfarande virad runt om mitt huvud. Till min häpnad satt där en man med ryggen vänd emot mig vid ett av frukostborden. Jag stängde tyst dörren efter mig. Återvände till rummet för att göra mig respektabel och åter göra entré för frukost.

På söndagskvällen när jag körde upp efter E 4:an och snart skulle passera skylten till Kolmården, lyftes slutet på ängen upp av den ”ordträffsäkre bondens” nya budskap, som brukar handla om livet och företeelser i mellanmjölkens förlovade land: Sverige. Han måste vara den i Sverige mest läste plakatuppsättaren i hela landet. Det är helt omöjligt att inte läsa hans vidsträckta budskap.

Den här gången brast jag ut i ett hjärtligt och högt skratt, trots att jag satt helt ensam i bilen. På plakatet stod det denna gång: ”Stefan Löfven har han ljus eller mörk röst?”

Huvudet på spiken, igen! Den bonden han förstår nog lika lite som jag ”Stefan Löfveneffekten” och socialdemokraternas uppsving. Snacka om masspsykos!
Lika lite som jag förstår den här besserwissern advokaten Peter Althin. 

Tidigare riksdagsledamot i KD och nu ordförande i Republikanska föreningen, som tyckte, att det var passande, att ge kung Carl Gustaf en lika smaklös som sanslös 66 års födelsedagspresent igår. Dvs. bad kungen att avgå så att vi här i landet kan få en-kostsam-grisen-i-säcken-president, vars enda egoistiska syfte är att sno åt sig pengar och makt!

Jag har ingen mark, där E 4:an passerar, att sätta upp ett första maj plakat, denna plakatens dag 1 maj. Men väl en blogg och jag utbrister i emfas:
Gud bevare konungariket Sverige från fler narcissister med en fallenhet för maktfullkomlighets utövande!

1 kommentar:

  1. Totalt 4 inlägg

    Gun Ek (2012-05-05 12:57:54)

    Vassego´ och TACK för födelsedagshälsningen.

    Visste inte att du bott i Norrköping oxå, men visst är Gränna en fin plats. Påminner mycket om det Malmberget med dess branta gatulut och bebyggelse, som är ett minne blott. Liksom det idylliska, som oxå är borta till största del.

    Det finns många fina pärlor runt om i Sverige.

    Någon röd/vit hem blev det inte. De har väl något avtal med tandläkarna i stan och det har sponsrats tillräckligt med sanering av rykande gamla plomber för ett par år framöver. Vi som är födda på 40-50-talet var ju utsatta för en helt annan tandläkaranda :-D

    Det är mycket god företagsanda, som sprungit fram ur fattigdom och överlevnadsinstinkter. Kommit för att stanna.

    (flagga som olämplig)

    Lasse Å (2012-05-05 01:38:05)

    Tack för den Gun.. o Grattis på födelsedagen..Gränna besökte jag ofta när jag bodde i Norrköping.. Härligt ställe med närhet till Visingsö... Hoppas du fick med dig några röd/vita hem..:)

    (flagga som olämplig)

    Gun Ek (2012-05-03 23:36:00)

    Jo, tack. Det gick bra med den.

    Sommaren är nog bästa tiden för Gästgiveriet Ribbagården i Gränna.

    Tror nog att ormen är en snok och den ringlade fram i Ytterjärna.

    (flagga som olämplig)

    apport (2012-05-03 11:21:21)

    hoppas det gick bra med din tenta Gun.

    får nog ta en närmare titt på Gästgiveriet, det lät att vara ett bra ställe.

    Men var dök ormen på bilden upp någonstans??

    (flagga som olämplig)

    SvaraRadera