torsdag 17 maj 2012

Helt otroligt - men nu är jag ett steg närmare!

Herre Gud, så skööööönt!

Äntligen är även alla kommentarer överförda från NSD, liksom hela mitt bloggarkiv från NSD. Men vägen dit har sannerligen varit lång och krånglig värre.

Först kom jul/nyårs/trettonhelgen efter NSD:s plötsliga besked i julmånaden om att alla externa bloggare fått respass från tidningen. Jag har egentligen inga synpunkter på NSD:s ageranden, men i de egna journalistleden har de fått rejäl kritik. I papperstidningen den 4 maj 2012 (passande nog på min födelsedag) redovisades avigsidorna av "en hårdare strid om informationen", som hade föregåtts av frilansjournalisten Lars Pekka, som gått till angrepp på NSD:s krönikörer i en insändare veckan innan. Där var det sannerligen inte små ord som han hade att säga och reaktionen uteblev inte. Konklusion: en del har uppskattat att sätta munkavel på NSD:s fria skribentkår, andra har beklagat det som de uppfattat som ett hot mot yttrandefriheten när fotfolkets bloggar försvann.

Efter jul/nyårshelgen följde för min egen räkning en till lång sjukhusvistelse. Inte blev det så mycket bättre sedan jag skrivits ut från sjukhuset. Då följde två helt oväntade dödsfall, vilket gjorde att luften mer eller mindre gick ur mig. Under våren har jag också ägnat mig åt en tentamen som krävt sitt, av de förmågor jag har och en massa annat som inte gått att förutse.

Till en början fick jag bistånd av "hushänget" med att föra över bloggarkivet från NSD, men så återstod alla kommentarer. Eftersom det inte varit möjligt att föra över alla kommentarer en och en, har de fått föras över i klump. Själv trodde jag att det skulle vara snabbt marscherat med inläggen. Men se där bedrog jag mig rejält. Det har varit en otroligt jobb! Så till den milda grad att jag många gånger övervägt att avstå. Men hade jag gjort det, hade det inte varit någon mening med att föra över hela bloggarkivet från NSD.

De få luckor jag haft att ägna mig åt att föra över kommentarerna har korsats av diverse problem. Bl.a med att den här bloggsidan ständigt har ändrat sig när jag försökt logga mig in här. Ny teknik tar tid att forcera iaf om man är ett internetpucko som jag trots allt är. Det finns viss teknik som jag helt enkelt avstår att uppdatera mig på, tar alltför mycket tid i anspråk.

Omdaningen av den här bloggsidan, DET kommer dock att ta sin tid. OCH det får ta den tid det tar. 


Bloggromanen kommer jag att publicera fortsättningen på, så småningom. Det kommer att fyllas på en hel del i Etiketten "Malmberget i mitt hjärta". Just den delen har jag en del planer, som förhoppningsvis skall korsbefruktas med min bildsvit av Malmberget. Å vem vet vilken väg det i sin tur kommer att ta. Jag är som Sickan i Jönssonligan:


"Jag har en plan!"

Men var det hela slutar det får väl tiden utvisa.


Jag har fått förfrågningar om jag kan läsa vem som gör inlägg i den här bloggen. Svaret på det är väldigt enkelt: NEJ, jag har inte en susning om vem som gör inlägg. Det är utom min kontroll.

Mitt bloggande för Norrbottens-Kuriren (NK), som blev uppföljaren från Norrländska Socialdemokraten (NSD), kommer dock att fortgå som vanligt och här är länkadressen till den NK-bloggen:  

http://www.kuriren.nu/bloggar/bloggentry.aspx?blogg=6274239&entry=6274251

Vill du följa mitt bloggande kan du prenumerera på dem, så får du per automatik alla nya inlägg. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar