onsdag 8 juli 2009

"Tänk på barnen i Biafra",

- den 8 juli 2009, kl 11:06


det fick jag ofta höra när jag inte ville, inte orkade äta upp maten, när jag var liten. Jag undrar hur många fler det är som fått höra det där någon gång under sin uppväxt?

Visst, jag kan verkligen hålla med om att det finns en moralisk poäng i det hela, eftersom det varje dag visar sig att det finns människor, som hellre vill kapa åt sig än använda sans och balans.

På barns enkla sätta att reagera, var jag de första gångerna helt inställt på att skicka min överblivna mat till "barnen i Biafra". Men efter ett visst resonemang visade det sig att det inte var en så himla enkel historia. Det gick liksom inte att skicka ett kuvert med mat med utanpåtexten "Till barnen i Biafra". Jag var enveten och villig att dela med mig redan på den tiden och därför upphörde diskussionerna kring matbordet kring detta tema.

Hur många slantar jag hunnit skicka till det ena eller andra ändamålet, det har jag inte en susning om. Men nog känns det hela som en fullständigt meningslös kamp, därför att 53 år senare kan jag inget annat än upptäcka, att situationen på intet sätt har förändrats, trots enorma resurser som skickas kors och tvärs över världen. Det får i alla fall mig att fullständigt tappa modet och hoppet om mänskligheten.

Är jag fullständigt blind, eller är det någon som sett till någon förbättring?

Rovdrift, pengar, makt det pågår överallt på vår, egentligen helt underbara och fantastiska, planet. Ju mer det handlar om profit desto fler oroshärdar.

I morgontidningen kunde jag läsa, att Bolivias ambassad kritiserar "Svensk lärobok som är full av fördomar". Den är fördomsfull och rasistisk. Det är organisationen ALMAeuropa som har fått 700 000: - från Socialstyrelsen för att ta fram seriealbumet "Tilt", som skall informera ungdomarna om droger.

Men är man nu liiiite klarsynt, är det faktiskt så att Bolivias president Evo Morales, arbetar för att FN skall ta bort kokabladet från listan över förbjudna droger. Därför att kokaplantan ses som helig i Bolivia och bladen tuggas bland annat för att motverka hungerkänslor!

"Men vaff... är han dum på allvar, eller spelar han bara korkad?" tänker jag. Vore det inte bättre att de använde alla de där arealerna till att odla mat till människorna, då behövde de inte tugga kokablad för att motverka hungerkänslor!

Nej, den gubben gick inte hem hos mig. Det hela handlar om pengar och makt, bakom den översvallande "omtänksamheten" hos herr presidenten.

Samtidigt gör det mig heligt förbannad över, att ens behöva sitta och läsa om skiten, därför att man angriper helt fel part i vanlig ordning! På debattsidan hade "Läkare utan gränser" skrivit ett brandtal om "Baksidan av våra semesterparadis" och att tusentals båtflyktingars drömmar slås i kras, när de kommer till Europa och blir inspärrade och får leva under omänskliga förhållanden. Medan vi sitter där 4 timmar bort med flyg och gottar oss!

Enligt EU: s lagstiftning kan de nämligen helt legalt vara fängslade i upp till 18 månader. Det är samma snurriga debatt, som bedrivits i NSD i två olika reportage de sista dagarna. Jag har full förståelse för att människor behöver få komma undan "ond bråd död" och att stänga gränserna för all invandring, det är bara så korkat, att jag inte ens gitter utveckla det hela. Vi är ju trots allt inte fullständigt livegna, men det vore väl det ultimata för en del, om vi verkligen var det.

Jag vet inte om jag är totalt urhakad uppe i knoppen, men nog vore det väl hög tid att FN, EU och "just name it" vad de nu än må heta, tänker om och drar åt svångremmen mot länder, som inte uppför sig på ett anständigt sätt. Ingen penningtillströmning och ingen avsättning, alltså en fullständig och kompakt blockad, det skulle nog få varje maktberusad potentat att tänka om. Sluta tillverka allt vad krigsvapen heter! De här infantila avtalen om "men nu skall vi bara tillverka 400 megaton, istället för 800 megaton", det duger verkligen inte! Det kan t.o.m. ett litet barn räkna ut, att det inte funkar.

Jag hade ett intressant samtal med de intagna på säkerhetsavdelningen för något år sedan. Där satt vi och diskuterade hur man skulle kunna lösa bl.a. drogproblem osv. Efter att ha vridit och vänt på det hela, framlade jag tillslut den enda lösningen som återstod:

- Man fixar en fin plats, där alla drogare kan hålla till, de får mat, husrum och fri tillgång till så mycket droger de vill ha. Sprit och allsköns droger etc. bara dumpas ner.


- JA!!!, jublade de, det var ett jättebra förslag.

Men så var det någon som började tänka till och sa:

- Men vänta nu, du menar att det inte skulle finnas någon vanlig människa där, bara drogare?

- Självklart bara de som valt denna livsstil, det hela skulle ju utgå ifrån ömsesidig respekt, svarade jag.

Helt plötsligt var det inte en enda som var intresserad av förslaget!

- Det går ju inte fattar du väl! lät det nu modstulet.

Ja, det är nog mycket som jag inte "fattar", fastän jag föredrar nog andra ord än just "fattar", som är och förblir ett skällsord i mina öron, när det är använt i den meningen.

Nu är det inte "tänk på barnen i Biafra", som stoppar upp pekfingret i ögat på mig. Nu är det "Läkare utan gränser", som skall få mig att ha dåligt samvete för att jag just precis beställt flygbiljetter och hotell i Malaga, där jag och "hushänget" skall börja vår "rulla-rullresväskerundtur". Alltså bl.a. den plats där båtflyktingarna dråsar iland, dvs. OM de överlevt så långt.

Jag bara undrar vad är det som fordras och förväntas av oss vanliga dödliga? Det är ju ni som tagit makten & positionen, som tagit på er ansvaret att fixa till det här. Det är ju ert jobb som ni inte klarar av!

Borde man inte införa totalt över hela världen, att de som inte sköter sitt jobb på ett humant sätt, helt enkelt blir satta på bar backe och får klara sig bäst de gitter?

Precis på samma sätt som de gör med sina medmänniskor.

1 kommentar:

  1. Debatten startad av Roger
    Startad: 2009-07-13 16:20:09

    Det finns 2 kommentarer.

    Skönlitteratur kan lära oss mycket

    Helt riktigt, genom läsning gör man den andra parten synlig. Just den här boken har jag däremot inte läst, även om jag ser att den faktiskt fått en del priser har den helt gått mig förbi.
    Anmäl >Gun (2009-07-27 13:14:42)

    Läs gärna "En halv gul sol" av Chimanda Ngozi Adichie. Finns i pocket. Biafra hade ju en halv gul sol på sin flagga.
    Anmäl >Skönlitteratur kan lära oss mycket (2009-07-13 16:20:09)

    SvaraRadera