tisdag 22 juni 2010

Måndagens presskonferens i Kiruna,

- den 22 juni 2010, kl 01:02

förstora
där kommunalråden presenterade stadens framtida placering fick både ris och ros bland inläggen i NSD.

Vad LKAB tycker om saken det förtäljer dock inte historien.

Ytterst tveksam blir jag allt, när jag ser att Kiruna kommer att få en spridning, som mest liknar en hög med ärtor, som någon skjutit ut ur ett blåsrör. De hamnar vart de nu hamnar och mina tankar går osökt till hur Malmberget ser ut idag och vad som alldeles snart finns runt hörnet.

De här två kommunalråden i Kiruna, de har låtit klappa sig för bröstet och talat om, att det aldrig skall få hända det som nu sker i Malmberget: med stängsel utanför fönstret, avskuret och i snitslad bana mellan rasad mark och folket. Det tror jag kommer att komma som ett brev på posten även i Kiruna. Jag har svårt att se någon annan framtid för Kiruna. Framtiden kommer bakifrån även där. Skillnaden är väl bara, att i Malmberget där är det LKAB själva som hållit i taktpinnen och slagit an icke-framtiden för människorna.

OM det nu är någon egentlig skillnad förstås. Påståenden om hemliga förhandlingar mellan S och LKAB har det nämligen funnits i politiska bloggar här i NSD från Kiruna. Jag antar att de inte är helt plockade ur luften.

Personligen undrar jag hur mycket personligt elände, som kommer att följa i LKAB:s gruvbrytnings spår. Fanns det verkligen ingen expertis, som hade kunnat kallas in och som kunde ha tillvaratagit allas intressen, redan i planeringsstadiet?

Vi tycks leva i landet "huvudstupa", där det är glada amatörers afton, som planerar framtiden.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5446095

1 kommentar: