tisdag 22 september 2009

Julen kom tidigt i år?

- den 22 september 2009, kl 11:35


Jag satt och gnolade lite när jag läste nyheter och mail.

Helt plötsligt insåg jag, att det här var sannerligen som "Tomtarnas julafton".

Men så såg jag sinnebilden av han som ränner runt på Gravsta, med sin lilla karta i högsta beredskap och då slog plötsligt en helt annan julmelodi igenom. Ni vet den där "Raska fötter springa tripp tripp tripp". Därför en del hus löses in, andra inte (?!) Man kan undra om det är till likvärdigt boendepris, eller om det blev som för en del andra stackare, som blev grundlurade och inte upplystes om att de hade rätt till likvärdigt boende. Blir de upplysta om vad en villa kostar idag, om man måste bygga nytt? Det är inte alla som köper tomtmarker gång efter annan för en (1) spänn!

Det lustiga är att det finns en spricka som går från Kilen och nedåt, men en del hus hamnar i en kil som inte berörs. Hur är det ens möjligt att inte beröras, tänker jag. Men det går bra för han med de långa kliven, som ränner runt. Han bor ju inte där, så varför då bry sig? Han "vet" att 30 år till skall de hänga kvar där, de nya cliffhangers, som inte "berörs". Sedan att de har nosen rakt in i hela härligheten och skalven eskalerar och inte ens den berömda korvbutiken är i sikte, det spelar ju ingen roll. De hänger stadigt kvar, intygar han med de långa stegen och de stora klippen! Jag hade orden ringade i mina öron från min väninna: 

"De måste tro att man är alldeles korkad".

Han som nästan heter tall men det är väldigt svart, han säger:

- Vi kan inte ha en mixad zon där enstaka hus finns kvar.

Nähä, inte det tänker jag och tänker hur hela Malmberget ser ut. Samtidigt som jag undrar varför de tänker kosta på en stadsplanerare, när de ändå själva säger hur det skall vara. Jag har frågan "hur tänker du då" hängande på mina läppar, men inser att man vet ju inte hur den becksvarta furan har det hemma hos sig själv, förstås. Man måste ju alltid utgå ifrån den människans egna referensramar, för att förstå sig på den. Hans eget liv måtte i alla fall vara oändligt, eftersom han ber människorna att "leva sen".

Sen skall det bli bra. Inte nu. Men sen!

Jaha, tänker jag då vidare, men vad händer om sen inte kommer. Är nu inte nu? Sen kan man ju aldrig veta vad det blir. Sen kan ju bli något helt annat. De verkar ju själv tagna på sängen, den ena gången efter den andra, hur fort det gått och hur skalven drar iväg och hur det "blockar" upp.

"Det hade de ingen aaaaning om, att det skulle bli så!"
"Det kunde vi inte förutse!"
"Men nu vet vi att läget är förändrat!"
"DET var förväntat!", säger de i efterhand och slänger upp en förvånad min gång efter annan, samtidigt som de intygar:
"Vi har full kontroll!"

"Noll koll" brukar de unga omkring mig kalla detta fenomen för...

Men de här "intygarna" de är inte lika förvånade, när det gäller aktieutdelningarna. Då är det till att ha ordning på "grejorna". Då "krattas det i manegen" ivrigt värre och skrattas gott, när man lutar sig tillbaka på flotta adressen med bankboken tronande sprängfylld och tanken att det hela varit som att lura gotter av små barn.

Hur många sådana finns det egentligen av den sorten? Många! Det nya ansiktet, "jultomten" med alla tomma klapparna, får mig att tänka på en berättelse jag läste ur det verkliga livet, som grep mig ända in i hjärtroten. Det var en person som beskrev orättvisor i en familj och en julafton fylld av förnedring och utan glädje för den drabbade, som fick en billig plastracket för 20:- i julklapp, medan den andra fick TV-apparat och massor av vidlyftiga historier i julklapp. Det är nog en sån´ "jultomte" han är den där becksvarta furan.

Men hur är det med honom i övrigt? Går livet i repris för den där becksvarta furan? Är det "sen" man skall sova lugnt och tryggt i sin lilla säng, utan skalven som håller en vaken och giftutsläppen som pyser på och man undrar hur det här egentligen kommer att sluta, därför att man sitter fast i ett Moment 22 av dignitet. Men det löser nog sig. Därför att det är "sen", typ år 2014, som de kan ha fixat till det allra värsta av giftutsläppen. Om inget annat "sen" kommer ivägen förstås, tänker jag. Men det blir nog bra.

Sen man kan ha affären inom promenadväg.
Sen man kan inse att det var ett dåligt hus man byggt och installerat dåliga vattenledningar, som inte tål sprängningar och eskalerande skalv.
Sen när man blivit lika värdelös som det där rucklet där man bor.

Ja, vad gör man NU? Stick eller bli en "sen".

Kanske att livet är här och nu ändå? Nej, visst ja, den där lilla petitessen huslån och allt annat som en "sen-människa" inte kan förstå sig på också finns nu. Inte sen. Men "nu" har förvandlats till "sen", man sitter fast...

Själv är jag mest bekymrad över lille Kalles irrfärder.

Men jag kan se bilden framför mig och nog har det allt blivit raska fötter "innanför staketet." Det beror nog på namninsamlingslistor och inte på några flata önskelistor sprungna ur aningslöshetens aningslöshet. Jag tror att vi kan se fram emot många presskonferenser, som kommer att intyga att livet kommer "sen". Det är sen det kommer att bli bra. Inte nu. Men sen!

Nu återstår bara att se och höra när hela "blomskaran", rosen, blåklinten, nejlikan, maskrosen m.fl. sett vad de små söta julklappar innehållit, ty, julen kom tidigt i år. Visst har de önskat av tomten helt andra saker, men tomten fyller paketen med det han vill, för han är van att köra sitt eget race och flatheten har plötsligt fått ett tydligt ansikte. Det är inte alla som får ett paket fyllt av tomluft och en "juvel i kronan", att bygga bo i.

Nej, nu tror jag att jag sjunger den där julvisan "Raska fötter springa tripp tripp tripp", så att vi får den här obekväma julen snabbt överstökad. Hur var det nu den gick....

Kalle har så bråttom klipp klipp klipp
viker ut sin karta snipp snipp snipp
Nu skall du se, käre vän
sprickan kommer inte än
Men det är bara roligt!

Snart är glada berget slut, slut, slut.
Men ingen löses härmed ut, ut, ut.
Men till nästa år igen,
kommer kanske han igen,
men han har inget lovat.

Stora sprickan rasar ut ut ut
Smyger runt din huse knut knut knut
Nu skall du se, käre vän
sprickan kommer inte än
Å Kalle han har roligt!

För Kalle gör så stora klipp klipp klipp
viker ut sin karta snipp snipp snipp
Nu skall du se, käre vän
sprickan kommer inte än
Men det är bara roligt!

----

Nä, fy för den lede, för julvisor och små små svarta människor med långa kliv, som trampar på allt i sin väg. Jag tänker på Bamse jag. Det känns betydligt trevligare än tomma julklappspaket och "juvelen i kronan". Kattguld samlade jag på när jag var liten och trodde att jag ägde en förmögenhet.

En del har mycket att lära av Bamse. Han säger att den som är stor och stark ska också vara snäll. Men så är också Bamse bara en seriefigur och inte på riktigt. Men det är få saker som numera tycks vara riktigt riktiga.

5 kommentarer:

  1. Debatten startad av Vi vanliga dödliga kan förändra, om vi bara orkar!
    Startad: 2009-09-22 12:09:28

    Sidor: < 1 2 >

    Det finns 17 kommentarer.

    Förstår mycket väl allvaret.
    Men... jag tror inte alla som vill bo kvar i Malmberget kan göra det. Serru: Stan ligger ovanpå en gruva och vi har en statlig miljardindustri som gröper ur marken.. Ett sorgligt faktum som gör det resonemanget till en utopi.
    Därmed inte sagt något annat. LK skall göra rätt för sig och lösa in hela klabbet.
    Men tyvärr går det inte att vrida tiden tillbaka.
    Anmäl >R (2009-09-25 13:59:16)

    R
    Jag ger både dig och andra frihet. Alla andra påstående om att det skulle förhålla sig på något annat sätt är befängda! Jag tycker att ALLA som vill bo kvar i Malmberget skall få göra det. Så vart ligger problemet?

    Jag tycker nog att jag bär mitt ansvar om både det ena och det andra och glad skulle jag också bli om även LKAB och politikerna gjorde det mot den ortsbefolkning, som FAKTISKT nu drabbats. Då kan man inte som KW gå runt och tala om för folk att de får skylla sig själv, när de får ett industristaket som omger dem och att de lever på skalv, efter skalv efter skalv, som faktiskt= LYSSNA nu noga, kan få husen att rasa tillslut. Även en byggnad kan "dö" av utmattning! Husen i Malmberget är INTE jordbävningssäkrade.

    Jag hoppas att du och andra förstår allvaret.
    Anmäl >Gun (2009-09-25 11:20:07)

    SvaraRadera
  2. Jag har skrivit ett svar till dig som NSD tyvärr drulat bort. Igen..
    Jo. Det är bra att du skriver. Du sticker s.a.s ut hakan men vi som läser kan se på det du skriver på ett HELT annat sätt. Återigen: "Sanning" är något relativt, precis som skönhet. JAG äger inte sanningen. Inte heller du. Men du måste förstå att jag inte hatar dig bara för att jag ger dig mothugg. Likaså måste du ta in att DINA åsikter blir bemötta. Av mig och av andra.

    Det fria order är både en rättighet och en skyldighet vi ofta glömmer bort i hastigheten.
    Anmäl >R (2009-09-25 11:01:44)

    Jo, käre R. Jag fick fundera länge och väl innan jag överhuvudtaget skrev något om LKAB och politikernas affärer. Men tillslut insåg även jag, att jag inte kunde blunda längre.

    ÄNDÅ har jag inte på långa vägar skrivit om det allra värsta, som nått mina ögon och öron. Sånt som känns helt overkligt!

    Jag kommer aldrig någonsin att flytta tillbaka, men jag har nära och kära kvar och jag kan inte kapa dryga 40 år av mitt liv och låtsas som om detta inte händer i Malmberget.

    Min intention var att skriva en blogg om verkligheten, då och nu och mina minnen. Det är oxå det jag gör, tycker du inte det?

    Men det jag och MÅNGA FLERA med mig gör i just Malmbergsfrågan, kallas för:

    C I V I L K U R A G E!

    VAD är det mina ord ställer till?
    Är lögner bättre än dålig sanningar?
    Förklara dig!
    Anmäl >Gun (2009-09-23 22:48:28)

    Uppgörelsen mellan LKAB och Tommy är ett hån mot folket i Malmberget !

    Gun, du är mer än viktig i denna debatt. För med dig sprids debatten, något som de skyldiga till invånarnas situation i Malmberget absolut inte vill.
    Staffan & Co kommer trampa på allt du skriver men du ger igen och stampar med hela foten. BRA !
    I många år har jag trott att LKAB tar sitt ansvar men att situationen skulle bli så här illa kunde jag aldrig inbilla mig.
    Kan det verkligen vara människor av kött och blod och med ett rent SAMVETE som förtrycker ett folk som i generationer slitit för bolagets vinster ?
    Vad driver de till denna ondska ? Det kan inte bara vara ynka pengar !

    Jag förstår nu varför så många inte vill använda sina namn som signatur och varför anställda inte vill/vågar ens skriva på namninsamlingen
    Anmäl >Karin (2009-09-23 19:49:25)

    SvaraRadera
  3. Kanske vi skulle lansera Gun som partiledare...
    Anmäl >Anders (2009-09-23 19:40:56)

    Hmm... Intressanta svar.
    Du äger (?) en blogg och skriver det du tycker. Vad du inte tycks förstå att du även har ett ansvar.
    "Det fria ordet" är både en rättighet och innebär även skyldigheter. Det har du glömt, Gun.
    Bland annat kallar man inte mothugg för "infantila", man hoppar inte på personer eller trixar med sanningen.
    Vi måste vara överens om att vi är oense. Själva grunden i begreppet "Demokrati". Din åsikt är inte den enda eller den sanna. Det finns flera sidor på myntet..
    Du får göra hur du vill: bemöta mina inlägg eller inte, men jag legaliserar inga övergrepp på Mampabefolkningen med att bemöta dina ibland måttligt genomtänkta tirader, personangrepp och invektiv/allmänna tillmälen om människors (och min) intelligens.
    Men dina ord... Har du tänkt på vad de ställer till med?
    Anmäl >R (2009-09-23 19:39:37)

    Vad är Guns små nidvisor om den långben och Kalle i jämförelse med allt det dessa företrädare för LKAB och högsta kommunledningen utsätter gamla och barnfamiljer för i Malmberget; nattlig terror, skräckupplevelser med alla skalv, en ständig oro för framtiden, giftiga utsläpp som inte renas..

    Men inte detta räcker:

    Nej. dessa tjuvar i sina dyra kostymer stjäl öppet från folks livsbesparingar för att själva åtnjuta sig en en trygg och ekonomiskt oberoende framtid.

    För vad är deras lön för att förhindra en inlösen av malmberget ?.

    Snacka om BAGGBÖLER !
    Anmäl >Ärligt talat (2009-09-23 18:12:45)

    R
    Jag kan inte förstå varför du skall lasta mig för att du inte kan skilja på vad jag skriver. Det är inte första gången du blandat ihop friskt värre. Fö så är KW ingen oskyldig duvunge i det här sammanhanget, lika lite som någon annan, som jag skrivit om.

    Nu tycker jag att du skall sluta upp att saluför, att jag ljuger om markköpen à 1:-. Är det någon av oss två som far med skrönor, så är de du i det här fallet. Jag tycker att du själv skall ringa till Inskrivningsmyndigheten och kolla, så slipper jag ifrån liknande osakliga påhopp av dig i framtiden.

    Jag har bett dig göra det tidigare också och därför är detta sista gången jag svarar dig på dina dumma påståenden!
    Anmäl >Gun (2009-09-23 17:31:13)

    R
    Nu börjar jag faktiskt bli rätt trött på dina infantila påståenden.

    Ring inskrivningsmyndigheten, det är ett gott led i ett första steg till att du ser verkligheten, som den är!

    Du tillhör dem som gör det legalt att hantera ortsbefolkningen i Malmberget på detta vidriga sätt, som LKAB gör OCH sist men inte minst, vilket vi fick bevis för häromdagen, igen, även politikerna gör!

    Betr. KW känner jag nog till sånt som du inte gör!
    Anmäl >Gun (2009-09-23 13:53:12)

    SvaraRadera
  4. Men du kanske kan hålla dig från personangrepp. Håll isär Vikström som privatperson och Vikström som yrkesroll. "Kiosk-Vikströms pojk" och allt vad han fått heta
    Börjar likna smutskastning, och nej, det går inte att rättfärdiga med LK:s klumpighet i detta ärende. Personangrepp går aldrig att rättfärdiga.
    Obehagligt börjar det bli.

    Till sist: om den berömda "kronan". Gå till källorna, Gun. Sprid inte skit och skrönor!
    Anmäl >R (2009-09-23 10:21:10)

    Staffan och många andra blir åtminstone berörd av Guns texter. Ständigt återkommande med sina spydiga motkommentarer. Bra Gun, dina blogginlägg träffar mitt i prick(bullseye). Det är hett under fötterna och många berörda parter vill inte att något av det du skriver ska komma i offentligt ljus. Snart vaknar även media med uppmärksammade artiklar(förhoppningsvis). Lite Erin Brockovichkänsla får jag.
    Anmäl >Bra Gun (2009-09-23 08:55:46)

    SvaraRadera
  5. Nu har bloggaren helt spårat ut. "Tomtar på loftet"? Men hon har sina påhejare(pådrivare). Gun, tro mig, jag har all respekt för dig som person. Precis som jag respekterar andra människor och deras åsikter. Men jag finner att detta spårat ut. Du nämner alla dina kontakter i myndigheter och gör sken av att saker skall hända som leder till vad du önskar(vad?). Just dessa myndigheter gillar LKAB och ger företaget rätt att driva sin malmbrytning. Du gör om texter för att nedvärdera tjänsteman som gjort så mycket bra för inlösta malmbergare. Jag förstår att detta är ett tidsfördriv för dig men det är inte av godo för ditt välbefinnande. Inse att LKAB sköter saken på bästa sätt. Kanske du borde intressera dig mer av "korv"?
    Anmäl >Staffan (2009-09-23 00:54:31)

    Lysande men ack så tråkig sanning..

    Ja, varför inte, gör gärna det, ta kontakt med dem.

    Jag har min kontakt med näringsdepartementet, har genom Maud Olofsson (i våras när jag träffade henne här i Gbg på "mingel") fått direktmailadressen till Malmfältsgruppen på departementet. Men nu har jag också kontaktat miljöministern, länsstyrelsen ang. den giftutredning som finns och som bör föranleda mer utredning. Jag väntar också svar från kemikalieinspektionen, MoB i Gve kn, VA-kontoret som håller på att sammanställa VA-avbrotten i Mbgt. Men har också kontaktat Reynir Bödvarsson (seimologen), han håller på med en sammanställning. Jag nyttjar de kontakter jag har på GU, Chalmers och SGU och några fler saker som jag inte lämnar ut här, vi är några som jobbar tillsammans.
    Anmäl >Gun (2009-09-22 22:39:05)

    Tack för ditt arbete Gun, det finns kanske hopp då fler får veta denna historia om LKAB / Kommun och Malmberget. Vad tror du?, Kanske det är dags att dra på och försöka dra hit kalla Fakta och Uppdrag granskning för att få göra ett djupdyk i allt detta. Jag tror du faktiskt ligger på de flesta detaljer och vi alla drabbade kan säkert bistå med "påståenden" som lätt kan kollas upp för att klargöra sanningen.
    Anmäl >Lysande men ack så tråkig sanning.. (2009-09-22 19:03:55)

    Pricken över i:et Gun !! Helt suveränt skrivet och så sant .


    Anmäl >Dags för att ta i med hårdhandskarna. (2009-09-22 16:11:33)

    Ja, inte glädjer LKAB oss. Men det gör du, Gun! Det var på kornet!
    LKAB lever fullt upp i nuet med att roffa åt sig så mycket som möjligt så billigt och snabbt som möjligt. Dom lever verkligen inte "sen". Jag tror inte att "sen" existerar i deras begränsade tankevärld.
    "Småpåvarna" har blivit tilldelade sina egna små furstendömen,där dom får härja fritt.
    Men man får hoppas på folket. Vi alla tillsammans kan göra skillnad!
    Det får man verkligen hoppas!!!
    Anmäl >Vi vanliga dödliga kan förändra, om vi bara orkar! (2009-09-22 12:09:28)

    SvaraRadera