lördag 12 november 2011

Jag läser det mesta i NSD av den enkla anledningen, att det på något sätt ingår i det här kittet i egenskap av obetald bloggare.


- den 12 november 2011, kl 09:48


Nyhetskrönikörens förvåning över att det är massor av människor, som nu vädrat morgonluft med främlingsfientlighet pga. det som skrivits om "Altanfolket" där ingenting är heligt. Det är den obehagliga biten som ingår, när man sticker fram hakan och synliggör något. Aldrig så osminkat och rakt av.

Efter att ha haft den här bloggen i snart 4 år har jag lärt mig, att folk tolkar ens ord precis som de vill. Skriver man något, även i det mest nakna och avskalade formatet, så nog fasen kan man ge sig katten på, att det är någon som GENAST har lagt en värdering, som inte helt sällan ligger långt ifrån det man själv har för värderingar som människa.

Solklart är det så att "Altanfolket" har dragit nytta av våra öppna gränser. Det är bara att krasst konstatera. Men också att det drar en inbrottsvåg av sällan skådat format genom Sverige.

Och nog vore det väl märkligt om en nyhetsredaktion, eller t.o.m. jag i egenskap av anspråkslös bloggare, skulle väga sina ord på vågskål, så till den milda grad, att man inte skriver det nakna avskalade "så här är det", bara för att inte riskera att trampa rakt in i några fanatikers armar.

Sedan åter en tröstlös notering. Jag vet att det inte kommer in inlägg i min blogg. Det drabbar inte bara er som gör inlägg, det drabbar även mig. Jag har inte ens fått chans att förklara att det inte är jag som gjort något självhävdelseinlägg om mina f.d. elever. Det är skrivet av någon annan än mig, men sånt noterar inte stirriga ärtsoppeblickar.

Jag förstår också av signaturen "Farlig antidemokrat i NSD", som blivit censurerad i min förra blogg (Förut var socialdemokraterna...), att vissa avskalade fakta är tabubelagda. Även om jag bara läst signaturen förstår jag att det är jag som är "Farliga antidemokrat i NSD". Det är uppenbarligen så att det är betydligt bättre om jag skriver om hur jag målar mina tånaglar och noterar att färgen inte blev helt passande. Än att jag skriver om den verklighet som passerar förbi mina ögon och öron och som berör mig i djupet av det som är mitt sanna jag.

För den som äventyrs ännu inte har förstått det hela, är jag inte lagd åt vare sig det politiska eller religiösa hållet, som om det inte kunde vara nog: Jag känner mig inte som någon som har någon form av partitillhörighet alls. Jag är en typisk "plocka de bästa russinen ur kakan". Det är så tyvärr med mig, att det inte går att plocka in mig in något behändigt fack för förvaring och tro att det är det som funkar. Jag är varken höger eller vänster rent politiskt. Jag är varken islamist eller antroposof. Det enda jag verkligen tror på som gång- och hållbart, är människans bättre jag.

Till människans bättre jag tillhör definitivt inte nedanstående bilder. De talar bildligen om människans vilja att roffa åt sig till vilket pris som helst. Men det hade lika gärna kunnat vara bilder av personer som kan den konsten ut till fulländning: Makt- och penningmänniskorna, eller bara de som bistår det hela genom sin aningslöshet.


det här är en annan form av milöjförstöring


1 kommentar:

  1. Debatten startad av Gun Ek skadar NSD:s anseende
    Startad: 2011-11-18 12:03:30

    Det finns 1 kommentarer.

    det är förslagna tjuvar. Många konstverk och kyrkor har fallit offer. Synd på statyn. Men inget hindrar tjuvarna inte ens högspänningsledningar.
    Anmäl >ordet och tyckandet är fritt oavsett åsikt (2011-11-18 12:03:30)

    SvaraRadera