fredag 4 december 2009

Jag fick ett mail

- den 4 december 2009, kl 09:30

förstora
och där stod kort och gott:

Ibland överträffar verkligheten dikten. Låt mig berätta.

Under första veckan i november var jag tillsammans med några kompisar från Sundsvall i Portugal, Praia de´l Rey, för att spela golf. Där gjorde jag för övrigt mitt 5:e hole in one. På mina utlandsresor brukar jag ha en kepa på mig som jag köpt i SS Lazio:s supportershop i Rom i samband med att jag såg en UEFA-cup match mellan Lazio och Galatasaray för några år sedan. Äkta supporterprylar kan bara köpa i klubbarnas egna butiker. Den kepan har blivit något av ett signum för mig.

När jag kom tillbaka till Arlanda med flyget från Lissabon så upptäckte jag att kepan var borta. Jag blev skitledsen.

Jag kontaktade researrangören och bad dom kolla med hyrbilsfirman om jag glömt kepan i minubussen eller om den var omhändertagen på Lissabons flygplats. Efter några dagar kom beskedet att de inte hade hittat kepan. Med nedböjt huvud vandrade jag vidare i livet. En sista chansning. Några dagar senare mailade jag till Arlandas hittegodsavdelning och frågade om de hade kepan där. Samma dag fick jag besked att de hade fått in kepan. Glädjen stod högt i tak.

När det verkar som mörkast så ska man försöka hitta ett halmstrå och ta chansen. Idag kunde jag hämta kepan på ett utlämningsställe här i Luleå. Det kostade visserligen 180 kronor att få tillbaka den, men det är "piss i Mississippi" som man säger. Du får en bild på kepan.

Keep swinging
Karl-Gustaf
------------

Ja, vi människor kan sakna de mest märkliga saker, som egentligen inte har något annat än affektionsvärde för oss.

Jag liksom de allra flesta människor har blivit av med ett och annat helt ofrivilligt och som ännu inte har kommit till rätta. Jag saknar bl.a. en liten sketen pocketbok, "Mina förklädda gudar" av Arne Reberg, som "hushänget" en gång för flera år sedan tog med sig på en av sina många arbetsresor. Det bar sig inte bättre än att han glömde pocketboken kvar på flyget, men insåg det inte förrän långt efteråt, när jag saknade den. Att pocketboken verkligen tillhör mig, det inser man om man läser omslagspärmen och tyvärr går den inte att nyinförskaffas. Det finns ingen som säljer den längre.

Det märkliga med det hela är att ibland dimper saker och ting bara ner, när man minst anar det och när man trott att "allt hopp har varit ute".

Har du förlorat något, som du fått tillbaka, eller inte fått tillbaka?


1 kommentar:

  1. Det finns 2 kommentarer.

    Nöjd malmbergsbo

    Se där. Den har rasslat in. Har varit helt slut på den överallt. TACK för de öppna korkgluggarna!

    Ny upplaga nu beställd genom bokbörsen. Dock hade det varit roligt om min "egen" hade kommit tillrätta. "Mitt alldeles egna kludd" på försättsbladet hade känts gott att få tillbaka, eftersom det finns visst affektionsvärde i det.
    Anmäl >Gun (2009-12-05 10:26:30)

    testa bokbörsen för din bok
    Anmäl >Nöjd malmbergsbo (2009-12-04 18:29:56)

    SvaraRadera