söndag 13 november 2011

Idag är det "stora fulslipsdagen" dvs. Fars Dag och i fredags 11-11-11 var det ett hejdundrade tårtkalas

- den 13 november 2011, kl 00:18



Tårtätarna bildade ett jytter av människor längs hela Kungsgatan.


Inte tårtkalas över några fastighetsaffärer med fördolda köpeskillingar, utan av helt andra anledningar.






- Man kan väl inte lägga tårta över spårvagnsspåren, opponerade jag mig med. Men så kom jag att tänka på de här som släntrar sig över spårvagnsspåren, trots en annalkande och slutligen förbrilt plingande spårvagn, eller de som hänger krokig arm bakom framforsande spårvagnar, som om livet vore dem oändligt och de med lätthet skulle kunna överleva att bli överkörd av en spårvagn. Så varför inte. Tårtservering skulle nog ha funkat även där. "Tårta för allsköns dödsryttare."



15 000 tårtportioner hörde jag hade delats ut och tagit slut på 45 minuter. Det var tårtätare överallt vart än man skådade. Inte många millimeter fri luft till nästa tårtätare. Förutom en liten kille som hade trängt in sig i ett hörn vid Danske Banks uttagsautomat.



När vi rundade domkyrkohörnet efter en kopp kaffe på fd. nattcaféet George Du Wall, där vi på 80 & 90-talet brukade slira förbi frampå morgonkvisten innan sängbolstren väntade, började efterfeststämningen att lägra sig längs Kungsgatan.


Papperskorgarna räckte inte till.
Men det var förvånansvärt rent ändå








Men har inte världen blivit rätt ur led, som har julskyltning den 11 november, när det är åtskilliga dagar kvar till första söndagen i advent. Julljusen tändes också för första gången längs hela Kungsgatan denna dag. Å andra sidan hörde jag, att de 5 miljoner julljusen var på plats på Liseberg.


Varde ljus och kraftbolagen lär gnugga händerna: Strålande tider!


Vi har faktiskt inte ens rundat "stora fulslipsdagen" ännu. Den där dagen, som jag varje år drivs av barmhärtighetstanken: "Jag tror att jag måste designa slipsar och flugor, det är någon karlhatare som gör det nu."

Därför att alla slips- och flugfabrikanter verkar använda sin mormorsmors gamla och värsta avlagda köksgardins- och förklädeslager, eller har en brinnande förkärlek för tyger från militärförråden. Dessutom jobba i maskopi med herrklädesaffärerna över vem som kan fixa ihop den värsta varianten och därmed visa, att herrar kan man klä upp och ändå lyckas förstöra helhetsbilden. Bara med en sista liten och avgörande detalj:

Genom att sätta dit en slips, eller fluga i ett totalt färg- och/eller tygmönsterkaos...

1 kommentar:

  1. Det finns 4 kommentarer.

    dottern som inte dög

    Vet inte om det är någon tröst, men jag har gjort mer än så. Jag börjar ett bokmanus utifrån de starka uttryck du lämnat efter dig i min blogg. Vi får väl hoppas att det inte bara skall bli skrivbordelådsutfyllnad i vanlig ordning.
    Anmäl >Gun (2011-11-19 12:32:39)

    Gun till nästa fars dag borde du göra en speciell blogg till oss som har pappor som inte bryr sig om sina barn
    Anmäl >dottern som inte dög (2011-11-18 12:06:54)

    Ja du missade något, tårtan slutade vid Harry Hjörnes plats, en maffig syn. Helt obegripligt mycket tårta även om den var smalare än jag hade trott att den skulle vara.

    Jag och dottern sörjer också de gamla vackra ljuskronorna från "våra kvarter", det är lite väl mycket nytt bling bling över de nya.
    Anmäl >Gun (2011-11-13 23:07:53)

    missade det stora tårtkalaset men roligt att återse Kungsgatan på bild
    Anmäl >lite ledsen över de utbytta ljuskronorna (2011-11-13 11:57:30)

    SvaraRadera