torsdag 22 april 2010

Hur blev det där egentligen, med

- den 22 april 2010, kl 11:50


trosor för kvinnor och kalsonger för män? Det skulle för något år sedan bli en saga all, i alla fall på sjukhusen.

Alla patienter skulle bära de standardiserade unisexunderkläderna. Troskalsongen skulle ersätta fyra modeller av underkläder. Det skulle betyda en besparing för sjukhusen, som nu bara skulle behöva köpa in ett sorts plagg i varje storlek istället för fyra, konstaterade SIS (Standardiseringsinstitutet).

När jag stod i tvättstugan och vek in underkläder i de olika högarna, en för mig, en för dottern och en för Herr "Hushänget", kom jag åter att tänka på unisexunderkläderna jag hade läst om.

Jag minns att reaktionen inte blivit helt till det mer förnöjsamma, när jag förde det på tal vid matbordet. Därför att när jag berättade om att SIS lanserat unisexunderkläder, hann jag inte ens tala till punkt innan Herr H tog till orda:

- Fy,fasen!. Jag vägrar då gå omkring i stringtrosor!

Det fick mig att inse att det kanske inte var så stor idé, att fortsätta tankebanorna om någon form av standardiserade unisexunderkläder på hemmaplan. Förresten, tanken på att jag skulle gå omkring i någon annans underkläder, den kändes onekligt mycket främmande. För att inte tala om HELT främmande! Det är bara på sjukan man blir tvungen att kapitulera inför fullbordat faktum.

Men jag kom på mig själv, där jag stod och vek underkläderna, att jag nog fortfarande inte hade befriat mig ifrån den där tanken, som jag hade slagits av redan då:


"När man ligger på sjukhus, då får man ju gå omkring i de där sakerna, som man kan hissa upp ända upp till armhålorna. Det kanske ändå vore en modell att vidareutveckla, en unisextrosa med inbyggd bh?"

Jag hade faktiskt förnyat tankebanorna sedan sist och funderade starkt på att testa den vidareutvecklade idén på Herr H? Därför att de borde passa även för män som blivit lite äldre. De får ju också bröst, även om de inte vill tillstå det. Men själva konstaterar de bara att "sexpacket" rykt all världens väg.

Hmpfr... tänker jag varje gång jag hör karlar tala i de banorna och håller nästan på att sätta drickat i vrångstrupen, när jag skall hindra det plötsliga fnisset från att bubbla upp i strupen. Vad jag vet har jag bara känt en (1) enda kille som verkligen haft ett "sexpack"! Inte för att det var så vidare värst mycket nytta med det heller. Det var lika romantiskt som att krama en betongpelare! Sedan var det ett fasligt schå med honom i alla tänkbara situationer, även om det blev en tämligen kortvarig historia. I synnerhet den där dagen på badstranden. Han kunde inte vara koncentrerad på vad vi talade om då heller, därför att han hela tiden var tvungen, att kolla in läget hur han tog sig ut. Men den här dagen var det värre än vanligt, eftersom han låg utsträck i en märkligt tillgjord pose.

Det var de unga utstuderade bikinibrudarnas rörelsemönster, som fått honom att bekänna färg rejält, när de passerade förbi och han bara slängde lystna blickar på sin egen kropp och enbart kollade in deras reaktioner på uppvisningen! Han var så upptagen av det hela, att jag ett tag funderade på om han möjligen höll på att ömsa skinn, eller råkat ut för akut springmask, som han kråmade sig runt på badlakanet i den ena onaturliga ställningen efter den andra. För att inte tala om solglasögonen, som skulle vara så där lite lagom nonchalant nere i pannan. Solglasögonen ville hela tiden glida ner halvvägs över munnen. Men det gjorde inte så mycket. Han hade ändå inte så mycket att tillföra samtalen om man undantar hela cirkusen kring hans kropp. Ett samtalsämne som pågick i stort sett hela dygnet runt.

Från det ena till det andra. Blir det inte något märkligt med deras gång också, de här uppumpade sakerna? Man får en känsla av att de har bajat på sig och innehållet i deras plastburkar som de proppar i sig ställer jag mig högst tvivlande till. Jag drar mig till minnes att jag blev något chockad när jag lyfte på locket till Skogomeanstaltens plaståtervinning, som var fyllda till brädden med dylika bautaburkar.

Mjae, jag kanske inte skall utveckla det desto mer, eller den där dagen på badstranden med "betongpelaren", som var inoljad för att väl antagligen framhäva musklerna. Jag utgår ifrån att han innan dagen var till ända i det solskenet vid havsbandet, måtte ha sett ut som en kokt kräfta med all den "grilloljan" på sig. Innan jag reste på mig och gick helt abrupt, såg han ut som ett viftande strössel på en glass, sedan ett par ungar sprättat förbi i sanden....

Men unisextrosa med inbyggd bh? Han lär behöva den idag. Han om någon! Det måste vara helt i klass med mina egna behov av "stödhjälp", vi har ju inte blivit yngre med åren precis och mycket har hunnit flyta under våra respektive broar av stora förändringar av både det ena och det andra slaget.

Unisextrosa med inbyggd bh??? Hmm...

Meeehhhh.....den där tanken går ju bara inte att vidareutveckla, hur jag än tänker på saken! Vilket himla bök, när man skall in för att "pudra näsan" på närmsta toalett. Av med allt bara för den sakens skull. Jag kom just ihåg att det var det jag hade kommit fram till redan då, när jag hade funderat på om det inte gick att vidareutveckla.

Suck, jag kanske fortfarande inte har så smarta idéer vid närmare eftertanke, typ.


PS. Bilden har inget med texten att göra. Det är en betald krokimodell anlitad av konstskolan. Piluttandej! DS.

1 kommentar:

  1. Det finns 2 kommentarer.

    ....jag för min del brukar vända kalsongerna varje lördag...Det är väl bra?...är det lördag..så är det..
    Anmäl >Farbror Jalle..renlig av sig?.. (2010-04-23 13:54:28)

    Det heter "småbrallor" :). Nettihousu (res för stavning)sa man åtmisntone förr på finska här uppe.
    Anmäl >Linda (2010-04-23 08:15:47)

    SvaraRadera