måndag 5 april 2010

"Hundraåringen som klev ut genom fönstret

- den 5 april 2010, kl 01:55


och försvann" av Jonas Jonasson började jag och "hushänget" att lyssna på i form av CD-bok, när vi körde upp till Fjollträsk i onsdags. Tyvärr dröjde det ända tills idag, när vi åter styrde kosan hemåt på eftermiddagen, som vi fick möjlighet att lyssna på resten och i ett längre avsnitt av CD-boken. Vi hade korkat nog inte tagit med oss någon CD-spelare till hotellet i Saltsjöbaden, utan var helt prisgivna till bilens CD-spelare. Det är väl inte ofta som man direkt hurrar över att sitta i bilköer, men t.o.m. det kunde uppskattas denna gång.

Romanens handling är fylld av helt otroligt sagolika förvecklingar. Boken låg på tredje plats på Svensk Bokhandels topplista i mars 2010, vilket inte alls känns förvånande. Jag tror att den kan ta sig ända upp till en första plats och jag blir inte det minsta förvånad om den blir filmatiserad.

Det här är Jonas Jonassons debutroman, men lägg hans namn på minnet. Det lär inte bli hans sista. Dessutom är han en osedvanligt rolig och frisk fläkt på romanhimmelen.

Jag har tidigare slagit ett slag för CD-böcker, som jag tycker är ett bra komplement till vanliga böcker. Bra är det därför att man har blicken helt fri och man kan därför befinna sig i precis nästan vilka sammanhang som helst och ändå kunna lyssna vidare. Inte behöver man heller störa med en tänd nattygsbordslampa. Många människor med långa resvägar, eller som jag med komplicerad kroppsproblematik är CD-böcker helt suveränt till. Jag förstår varför långtradarchaffisarnas CD-boklåneverksamhet blivit allt populärare och större med åren.

I viss mån har den här romanen, som Jonas Jonasson skrivit, en del likheter med filmen "Forrest Gump". Filmen som baserades på en roman skriven av Winston Grooom. Det finns ett par bevingade uttryck om filmen "Forrest Gump":

"The world will never be the same once you've seen it through the eyes of Forrest Gump". En sanning som jag är beredd att hålla med om.

Men det är likadant med huvudpersonen, Allan Karlsson, i romanen "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann". Romanfigurens kolugna konstaterande:

"Det är som det är och det blir som det blir", står onekligen oemotsagt!

1 kommentar:

  1. Debatten startad av Neuman!
    Startad: 2010-04-05 08:58:43

    Det finns 2 kommentarer.

    Nej, Tommy, det här är en betydligt mer upplyftande historia än han från Jurrasic Park, som du trodde att det var. Jag tror dessutom att den här CD-boken passar dig alldeles förträffligt! - Lära språk i hörlurar är helt ok också. Men jag visste inte att ni karlar kan ha en sådan simultanförmåga :-)) att ni kan göra två saker samtidigt! Det där UFO:t är jag ofta ute på stan, men då med en helt vanlig CD-bok i mina öron. Språkinlärningen tycker jag löses bäst genom att upprepa, helst i någon halvsjungande form. Det fastnar bättre i min hjärna då. Vet inte vad det beror på. Men den saken gör sig inte ute bland folk.

    Ja, det var lite mindre vår hos er i Fjollträsk än det är på den här sidan om verkligheten. Var i dina kringelkrokar när bröllopsmiddagen intogs hos Lallerstedt.
    Anmäl >Gun (2010-04-05 11:19:23)

    Godmorgon!
    Trodde för en sekund, att din blogg handlade om en viss diplomat, som vid nästan hundra års ålder "klev ur garderoben", men så var inte fallet. =)

    CD-skivor ÄR bra, oavsett det handlar om att lyssna till böcker, eller plugga språk. Ser själv ut som något av ett UFO, när jag med stora hörlurar lyssnar till spanska, samtidigt som jag läser NSD på nätet.

    De flesta s.k. bevingade uttryck är enligt mitt tycke patetiska. Finns dock några klockrena ena, som verkligen uppmanar till eftertanke.

    Här på Söder är marken åter täckt av ett tunt lager pudersnö. Snacka om att vara trött på allt vad vinter vill säga. /*suck och stön!*
    Anmäl >Tommy (2010-04-05 08:58:43)

    SvaraRadera