fredag 9 januari 2009

Generaldirektören på arbetsförmedlingen

- den 9 januari 2009, kl 11:50


har aldrig varit arbetslös. Det säger hon själv i ett reportage.

"Kul för dig då, men det säger inget om vare sig dig, eller dina kvalitéer", tänkte jag efter att ha läst generaldirektörens egen "story".

Därför att har man, som Angeles Bermudez-Svankvist, haft en morsa som suttit på sin breda i 20-30 år på AF, så lär det ha "funnits" jobb för Angeles Bermudez-Svankvist. Det är nog inte enbart hennes egen förtjänst, att hon nu blivit generaldirektör på just AF. Eller tillhör hon den där kategorin, som genast borde bege sig ut och köpa en lott?

Uttala sig just på det här viset, nu när varslen duggar tätt, kändes helt enkelt motbjudande att läsa. Faktiskt på gränsen till det obegripliga, att hon sitter där och yvs över, att hon aldrig varit arbetslös med den bakgrund hon har. Jag beklagar bara att en person i hennes befattning har så dåligt omdöme. Men sådana finns det tyvärr alltför gott om. Trist blir det eftersom det förstör för de, som verkligen sitter i toppen av rätt anledning. Hennes uttalande är dessutom inte bara olämpligt, utan även högst kränkande, i synnerhet i dessa tider, där så många får leva med en oro över morgondagen och risken över att bli varslad och arbetslös. Den egna förträffligheten lär hon få visa prov på, innan hon ens hinner blinka, eller hunnit ur glädjeyran över utmärkelsen. Jag betvivlar i allra högsta grad att hon förstått, att hon själv sitter med Pandoras ask i sitt knä.

Där uttryck av kalibern "det är någon-annans- bord" kommer att gå bort som acceptabelt svar.

Men jag tror att den här krisen kan bli precis det, som kanske var helt nödvändigt på sikt, jag tror att denna kris kommer att "skilja agnarna från vetet". Vi kommer att bli varse vem som verkligen är vem. Det verkar vara på en bred front dessutom, som insikterna kommer att trilla ner framför våra ögon. Bara vi själva vill se. Men att inte vilja se, inte bry sig, är också att ha tagit ställning.

I det här landet har de bestämmande levt oerhört slarvigt och förvaltat vårt pund dåligt. Trots den kris, som var i början på 90-talet, har inte kalkylerats med, att en ny och värre kris skulle kunna vara tänkbar. Är det inte förunderligt så säg? Det är som om det här gänget, som hållit i taktpinnen och bestämmandet hela tiden, bara glidit omkring med två räkmackor klistrade under fotsulorna i sin hybris och inte begripit någonting alls. Girigheten har inte haft några gränser. Jag tror att all girighet straffar ut sig självt, förr eller senare. Tiden är enda faktorn.

Nu sitter det delvis andra personer vid makten och jag kan bara hoppas, att de reder ut situationen och planerar för framtiden. Kanske får de t.o.m. damma av en tidigare idé om "medborgarlön" i slutändan, om de inte tänker återuppliva landsbygden och odla upp marken, som deras föregångare lade i träda och lät växa igen.

Jag kanske är en drömmare, men jag känner framtidstro, trots att jag förstår att dagens kris inte kommer att vara löst i brådrasket. Men jag tror verkligen på uttrycket "kaos är granne med Gud".

1 kommentar:

  1. Det finns 3 kommentarer.

    Tommy,storsint och ödmjuk det tror jag man blir med automatik om man haft "rätt valörer" från omgivningen och inte bara tagit andra människor för givet. Trevlig helg själv!
    - Det är väl ibland lite si och så att få in det man skrivit i form av inlägg, de har väl antaligen fullt upp ibland. - Det här med att göra om samma misstag om och om igen, det hoppas jag att de inte gör igen utan att de har mer framförhållning denna gång. Men jag ser att det behövs en helhetssyn, som inte är helt lätt, med tanke på vilka saker som är nedmonterade.
    Anmäl >Gun (2009-01-11 12:52:57)

    Hej Gun!
    Trodde att mitt inlägg blivit censurerad eftersom det dröjde, därför som jag inte såg ditt svar förrän ikväll i ämnet "utanförskap".
    Självklart är det som du skriver.
    Finns flera sanningar även där. Men att ha blivit bekräftad/älskad innebär stärkt självkänsla och ofta andra goda egenskaper hos en person.
    Storsinne och ödmjukhet är väl något som ofta kännetecknar dessa människor, eller? ;) /Tommy
    Anmäl >Tommy (2009-01-09 22:08:40)

    Det är med den svenska krisen som med en redig bakfulla. Man lovar att inte göra om samma misstag och sköter sig exemplariskt till en början, för att efter en tid ha glömt hur tungt och svårt man hade det, åsså gör man om SAMMA MISSTAG igen ... å´igen, å´igen ... Nåja, "inget ont, som inte för något gott med sig", som det heter. Trevlig helg!/Tommy
    Anmäl >Tommy (2009-01-09 13:59:04)

    SvaraRadera