torsdag 27 maj 2010

Från kvarterspolis i Malmberget till bl.a.

- den 27 maj 2010, kl 01:13


risodlare i Thailand kan steget ibland bli långt, lärorikt och inte helt okomplicerat.

Vissa mail har fått mig denna vår att fundera lite extra över hur våra liv kan förändras över tid. För ca. 30 år sedan trodde jag väl aldrig att ett mail av nedanstående innehåll skulle vara tänkbart. Bara det att skriva ett meddelande från den ena sidan av jordklotet som skulle landa några sekunder senare på den andra sidan jordklotet, var väl inte ens tänkbart hur livlig fantasi man än hade. Sedan tillkommer de andra komponenterna. Det är trots allt långt från att vara polis vid polismyndigheten i Gällivare till ett liv i Thailand.

Jag väljer att kopiera över hans egna ord med hans tillåtelse:


"Oroligheterna i Thailand har börjat sprida sig efter att militären rensat i Bangkok. Här i Khon Kaen brinner rådhus och banker - också fara för att något varuhus blir drabbat. 10 personer har blivit dödad i Khon Kaen och samtliga lik är transporterad till varuhuset Big-C. Vi har utegångsförbud från kl 21.00. Banker bensinstationer har blivit stängd, men vi upplever inte någon fara, får god information och håller oss långt undan platser där det är bråk. Har i tillägg köpt hem mat för flera veckor så vi behöver inte åka till stan. Vi har full tank på bilen så vi kan rymma om vårt område blir drabbat.


Vi lämnade Lars och hans kompis i Bangkok på måndagskväll, på vägen hem blev vi stoppad i militärkontroller och jag sa lite skämtsamt till Jub att jag är trygg för Thai-militär skjuter bara Thai-innevånare.


Personligen önskar jag att diktaturregeringen kommer inför internationell domstol för brott mot mänskligheten. Har enligt internationella lagar, som Thailand är ansluten till, inte lov att döda sina egna innevånare med militär och polis."


............


Idag kom nästa mail, där jag också saxar lite ur:


"Skulle något vara farligt för mig så är det mitt deltagande i möten som rödskjortorna arrangerat här i Khon Kaen. Lämnade också bidrag till kampen men mitt namn på. Om man inte törs visa att man står för demokrati, så kan man lika gärna gräva ner sig i sanden. Men måste erkänna att jag är för feg för att ställa upp där folk blir skjuten.


Just nu är det helt lugnt i hela Thailand, men om inte diktaturregeringen utlyser nyval snart så kommer det att starta på nytt. Regeringen här är utnämnd av eliten, inte av folket. Eliten består av de rika, kungahuset, militären, polisen och domstolarna. Kungahuset är livrädd för Shinawatra Thaksin, tror att han kan bli landets nästa kung. Han har varit i regering och uträttat mycket för det fattiga folket, men blev avsatt av eliten. Mycket populär bland folket."

2 kommentarer:

  1. Debatten startad av Nr 31
    Startad: 2010-05-27 11:45:07

    Det finns 6 kommentarer.

    Peter fd Nilsson

    Erfarenhet av konflikthantering och taktiska tillbakadraganden är det nog fler som har som sin stora talang. Men det kanske inte fallit dig in ännu?
    Anmäl >Gun (som följt mycket på nära håll) (2010-06-17 13:21:46)

    Lysande o ha en svenskspråkig kanal från oroligheterna i Thailand, vilket förenklar begripligheten för alla läsare av NSD :)

    Råder ingen tvekan om att informatören i Thailand är beredd för diverse sammandrabbningar mm. samt omedelbar evakuering tack vare hans polisutbildning/erfarenhet, vilket inkluderar, 40 års erfarenhet av konflikthantering och taktiska tillbakadraganden.
    Anmäl >Peter fd Nilsson (2010-06-07 20:11:44)

    SvaraRadera
  2. Tack Gunde för "smickret". Så får vi väl hoppas att det blir ett lika bra födelsedagsfirande för hustrun Inger, som ditt 70-årsfirande blev.

    Där ser man, jag lärde känna Gene i början på 70-talet men dig och Inger har jag aldrig sett röken av, det var ju synd!

    Skype är en bra uppfinning. Den begagnar jag mig också av även om linjen kan vara lite si och så till just Thailand.
    Anmäl >Gun (2010-05-28 09:41:34)

    Är Genes bror i Tingsryd. Pratar ett par gånger i veckan via Skype. Firade min 70-årsdag i Thailand och snart är det dags för hustrun Inger. Kul blogg!
    Anmäl >Gunde (2010-05-27 16:34:39)

    Håller med mailskrivaren "Om man inte törs visa att man står för demokrati, så kan man lika gärna gräva ner sig i sanden".

    Ett gott råd som en del av politikerkåren och andra ryggradslösa i Gällivare kommun borde ta fasta på, när de skänker bort tillgångarna och lämnar Malmbergsborna i klorna på LKAB.
    Anmäl >Ruttet råg i ryggen (2010-05-27 15:33:14)

    Tack Gun för din hjälp att sprida kunskap om situationen i Thailand.
    Anmäl >Gene Nilsson (2010-05-27 11:45:07)

    SvaraRadera