söndag 11 september 2011

Det finns många 11:e september.

- den 11 september 2011, kl 23:24


Visserligen sammanknippar jag liksom många den dagen med vad som hände i USA.

Jag minns att jag hade BBC inställd på TV:n och höll på med något i vardagsrummet. Det som manglades ut i TV-rutan var helt obegripligt. Fortfarande fylls jag av obehagskänslor, när jag ser filmsekvenserna. Det var svårt att ta in vad som hände. Krig eller vedergällning är aldrig någon vacker historia och det mest bedrövliga är att det drabbar helt oskyldiga människor. Men jag ställer mig frågan vad som gör, att man medvetet möter döden och tar med sig så många oskyldiga människor in i döden. Vad är det man har i bagaget när man är i stånd till dylika handlingar.

Men att enbart minnas det som hände i World Trade Center är att gena över världens elände. USA kan själva grunna över 10 årsdagen och den skuld de själva har i det som hände 11 september 2001 i World Trade Center, Pentagon, men också i det plan som aldrig nådde fram. En skuld som de inte kan friskriva sig från. Ändå tycks de inte ha lärt sig något. Trots att hela USA ekonomiskt går på knä, fortsätter de att låna pengar för att kunna kriga vidare ute i världen. Det om något är fullständigt obegripligt i min värld.

För mig är det svårt att se USA som något oskyldigt offer. De enda offer som jag kan uppleva är de som dog i terrorattackerna den 11 september, men jag ser alla som stupat i USA:s startade krig som offer. Vem gråter över dem, eller minns dem en dag som denna.

Alla vi som minns de fruktansvärda bilderna som flimrade förbi i TV-rutan från Vietnamnkriget, bär något annat oerhört med oss som knappast har lämnat våra sinnen. Napalmbomber och brinnande människor urskillningslöst. Små barn som blev till levande facklor. Bilder som för evigt finns kvar på näthinnan. Hur många dylika bilder står egentligen USA bakom, bilder som aldrig någonsin nått oss.

Själv minns jag Chile 11 september 1973, när president Allende dog i den blodiga statskupp, som krossade demokratin av en militärjunta ledd av Augusto Pinochet. En junta som var understödd av Vita huset, Richard Nixon och CIA. Här i Sverige har vi många offer och även tortyroffer vars historia är fullständigt ofattbara. En av mina chilenska väninnors man var en av dem som fick utstå tortyr av helt ofattbara format. Han kan aldrig leva ett normalt liv mer p.g.a. alla kroppsskador han fick. Ändå är han en stillsam man utan hämndbegär.

Idag besökte vi Nordiska Akvarellmuseet och såg sista utställningsdagen av Emil Noldes akvareller. Nolde var en av huvudföreträdarna för expressionismen. Med bland de utställda akvarellerna fanns delar ur "Omålade bilder". En akvarellsvit som Nolde i hemlighet skapade i sitt avsides belägna hus Seebüll vid den tysk-danska gränsen, efter att nazisterna på 1940-talet hade stämplat hans konst som degenererad och förbjudit honom att arbeta som konstnär.

Allt detta på en och samma dag som SÄPO och den nationella insatsstyrkan pga. händelserna igår är på språng i Göteborg.

Sverige har en egen sorg som följer i mördandets totalt obegripliga spår. Det är den dagen 11 september 2003, som jag själv räknar som den dagen, när öppenhetsprincipen dog i Sverige. Justitieministern Anna Lindh mördades. Hon avled 11 september 2003 av de skador hon hade tillfogats av en förvirrad själ, sprungen ur ett krigets land.

Jag tänker ofta på Anna Lindhs barn och att de några år senare 2010 även förlorade sin far, Anna Lindhs make, Bo Holmgren och därmed blev föräldralösa.

En enda förspilld människas liv, är ett liv för mycket.

Vem har rätt att ta framtiden från någon annan människa.

Vi lever en enda kort stund på jorden och den stunden förslösas på helt obegripliga saker.



1 kommentar:

  1. Du har så rätt Gun. Att det finns många 11 september, bl.a 11 september 1973 Chilekuppen. Då Allende tillsammans med flera 10000-tals Chilenare miste livet.
    USA med sin CIA var hårt angagerad där i störtande av Allende och tillsättande av Pinoche regimen. Dåvarande utrikes ministern i USA Kissinger fick Nobels Fredspris, om det var för den bedriften vet jag inte! Däremot så hedrar jag alla offer som terrorismen åstadkommer även dom som USA är orsak till.
    Anmäl >Bror Wennström (2011-09-12 05:42:15)

    SvaraRadera