måndag 16 november 2009

Del II - Mysteriet med hjortronstölden

- den 16 november 2009, kl 15:21

förstora
tätnar och jag som trodde att det var norrmännen, som kallades för "hjortrontjuvar".

Men tänk så fel jag hade igen.

Den titeln innehar ju Gällivare kommun, två gånger om, dessutom!

I alla fall om man nu skall tro Gunnar Muskos, Trollheden Design AB i Boden, som sjunger ut sin profetia:

http://www.nsd.se/nyheter//artikel.aspx?ArticleId=4999579

medan krontecknen svingar sig upp mot oanade och dunkla höjder i hans egen kassakistan, än en gång. Skam den som ger sig!

Man förstår att det mönsterskyddade glashjortronet, i form av en ljuslykta, bara tillhör Trollheden Design AB. Det är inte så svårt att ta in.

Men sedan får jag en känsla av att det gått troll i Trollheden Design AB i Boden, som inregistrerades 1990-02-06 och då hade Gällivare kommun sedan väldigt länge haft det lilla hjortronet som sin symbol, alltså är det inte där problemet uppstått. Dock skulle ett bevis för stölden, enligt Gunnar Muskos vara att Gällivare kommun köpt glashjortronen! Han är allt en listig typ den där herr Muskos.

Jag känner av "naturliga anledningar" till vem, som ritade symbolen 1984 för Gällivares räkning. Hjortronet symboliserar både samverkan, flera "bär" som tillsammans bildar ett hjortron och naturens rikedomar. Logon är alltså enbart texten Gällivare och hjortronet. Däremot "Friska Gällivare", som varit på tal om bland inläggen, var bara en av flera föreslagna kampanjer; Offensiva, företagsamma etc. Gällivare var bland de första kommunerna i landet med att marknadsföra sig med en speciell grafisk symbol i ett "tappert" försök att förändra bilden av en "trist" glesbygdskommun. Redan då hade herr Muskos invändningar, men han fick backa eftersom du inte kan mönsterskydda ett bär, däremot en särskild design, eller en produkt. Kommunen valde dock senare av välvilja att köpa Muskos ljuslyktor, som är rätt lika det "stenmonument", som kommunen nu eventuellt tänker köpa. Där kanske det finns grund till designintrång... eller kanske inte denna gång heller.

Dock minns jag inköpen av glashjortronen, som blev omskrivna. Jag minns dem därför att jag betraktat dem, som "mindre vackra" och tänkte, vad i jisse namn skall kommunen med sånt krafs till? Ljuslyktor? Men smaken är ju bekant som baken.

Men även åkerbäret och hallonet ingår i Trollheden Design AB:s Rubusserie och som även här bekant är, är åkerbäret Norrbottens landskapsblomma. Ute bland glaskonstnärer och marknader, som jag ofta botaniserar runt bland och även flitigt besöker alla små ateljéer, som snart finns i var och varannan stuga, kan jag lugnt konstatera, att hjortron och omnämnda bär funnits i form av smycken, örhängen, ljuslyktor etc. under väldigt många år.

Med den historien i backfickan måste det nog trots allt innebära, att Trollheden Design AB:s jurister kommer att ha rena julafton, eller måhända ett rent Gehenna, i synnerhet som det tilltänkta "stenmonumentet Gällivarehjortronet" är just i sten och inte i glas. Därmed förefaller inte heller utgången längre så glasklar.

Nu kan man väl tycka att Gällivare kommun skulle lägga sig platt fall och överlämna hjortronet som symbol till Trollheden Design AB i Boden. Något som de har vunnit pris för och "mönsterskyddat".

Mjaaa... frågan känns inte på långa vägar solklar. I alla fall inte för mig och jag vet inte hur det är med andra, som är införlivade i Gällivare kommun. Men jag skulle känna att det vore oerhört tragiskt om kommunen inte gör slag i saken och fortsätter på sin hjortronskulptur i sten, om det nu är det som de har tänkt sig. För mig är hjortronet Gällivare kommuns symbol, inte bara av egoistiska skäl. Likaväl som åkerbäret är Norrbottens landskapsblomma.

Jag känner i alla fall med automatik, att hjortronet är etablerat och en symbol för Gällivare kommun och jag tror nog att jag inte ensam bär på den känslan. Tja, förutom signaturen Loket då, som föreslår att Gällivare borde ha en stor kanyl som symbol! "Friska Gällivare" och en och annan kommunsnubbe med pannan i någon form av "tänkarpose". Frågan om skrotning av hjortronet har trots allt varit uppe på agendan. Därför kom uppgiften om att symbolen hjortronet nu håller på att tillverkas i sten mycket glädjande för mitt vidkommande:
http://www.kuriren.nu/arkiv/2008/04/09/G%E4llivare/3473803/Hjortronet-ska-skrotas.aspx

En problematisk nöt att knäcka?

En annan nöt som inte heller knäcktes i en handvändning och som förblivit olöst av helt förklarliga skäl är:

Mysteriet med det som rapporterades om i tidningen häromdagen. Då, citat: "Rekorddyra arraksbollar blev mycket dyra."

http://www.nsd.se/nyheter/gallivare/artikel.aspx?ArticleId=4994816

- Hur mycket kostade de rekorddyra arraksbollarna? undrade "hushänget"
- Ja inte vet jag, svarade jag, de blev i alla fall mycket dyra.

Tystnad.

Sedan "Einsteins tvillingbror = hushänget" funderat en stund till, svämmade funderingarna över i bästa "hushängetstil":

- Hur kan något som varit "rekorddyra" falla till priset "mycket dyra"? Vilket tycker du spontant känns värst? Rekorddyra, eller mycket dyra? Vad var det som fick priset att falla? Var det för att "dom" föll?

- Ge dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar