söndag 14 augusti 2011

De står och säljer öronproppar i var och varannat gatuhörn

- den 14 augusti 2011, kl 00:00

längs Linnégatan, eftersom det är stor baluns på G i Slottsskogen, Way of West, med massor av tunga namn inom musikvärlden.

- Är det egentligen sunt att man måste ha öronproppar för att gå och lyssna på musik, undrar "hushänget".

- Det är tidens anda, säger jag. Du håller bara på att bli en "grumpy old men".

Det blir tyst en liten stund i bilen och vi hinner några kvarter. Plötsligt säger han:

- Jag skall höra av mig till Sommar. Nästa år vill jag sommarprata i radion, säger han.

- Jasså, säger jag och är verkligen förvånad. Vad hade du då tänkt prata om, undrar jag.

- Ja, jag tycker att när man skall gå i pension, då skall man minsann ha inskolning på alla orättvisor som drabbar en, säger han.

- Vad menar du nu då, undrar jag, behöver du verkligen någon form av lots för att klura ut vardagen när du blir pensionär. Du som jämt har 100 järn i elden.

- Ja, man kan t.ex. aldrig ha semester, helgledigt, eller sjukskriva sig hur eländigt sjuk man än är. Det ingår inte ens det mest elementära för att förbereda sig på ett verkligt pensionärsliv.

- Vad tänker du då på, undrar jag.

Han håller sammanbitet i ratten och säger:

- Det finns inte ens en kurs i hur man begagnar en parkbänk dagarna i ända. Ergonomiskt sittriktiga är de då rakt inte. Inte vet man heller hur det går till att mata duvorna. Det finns massor av saker och tänka på. Man får inte ens en jävla käpp när man blir pensionär.

Det där sistnämnda med käppen verkar han ypperligt upprörd över.

- Men vad skall du med en käpp till, undrar jag häpet.

- Ja, om man inte har någon käpp när man sitter där på parkbänken och matar duvorna, hur skall man då kunna lyfta på kjolarna på damerna som trippar förbi?


- Öhh...


1 kommentar:

  1. Det finns 2 kommentarer.

    Nog är det en konstig värld vi lever i när man måste ha öronproppar för att kunna lyssna på musik
    Anmäl >något är galet (2011-08-15 17:40:29)

    rolig gubbe du har.han har förstått tjusningen med pensionsåldern!
    Anmäl >Käppen (2011-08-14 11:38:47)

    SvaraRadera