tisdag 26 januari 2010

- Är du en badkruka?

- den 26 januari 2010, kl 01:28



Frågan kom så plötsligt, att jag vinglade till där jag stod vid bassängkanten och funderade på om jag hade glömt att slå av min mobiltelefon, som låg i kappfickan i omklädningsskåpet.


Senare när jag simmade runt, dök frågeställningen åter upp i mitt huvud. Vad i fågelholkarna kommer det ordet "badkruka" från?

En kruka som är rädd för att bli blöt, doppa sig i vatten, kan det väl knappast vara fråga om?

Jag har då aldrig sett några "krukor" knalla omkring på badstränderna för att ta sig ett dopp men inte vågat. Har du?


PS. Jo, jag känner till att "kruka" det betyder "feg person" och härrör sig från ett av Herakles tolv storverk. Men vad katten har det med "bad" att göra, att någon är så feg att han gömmer sig i en kruka? DS.

PPS. Bilden "hushänget" som försöker nå upp till "badkaret?" utanför Palazzo Pitti i Florens, dvs. Firenze. DDS.

2 kommentarer:

  1. Det finns 5 kommentarer.

    Apropå "krukor" av allehanda slag ...
    Missa inte kvällens "Uppdrag Granskning"!
    /Tommy
    Anmäl >Tommy (2010-01-27 09:05:23)

    Men varför bara "badfeg" varför inte andra former av "feg" i så fall?

    Fegordet härrör sig från en av de tolv storverken, där det hela handlar om att ha hoppat in i en kruka, så jag kopplar inte alls ordsammanhanget med "bad". Länk

    "att fånga ett fruktansvärt vildsvin som huserade på berget Erymantes i norra Arkadien och föra det till Mykene" därifrån härrör sig ordet "kruka". Men hur katten blev det till "bad" och inget annat?
    Anmäl >Gun (2010-01-27 00:32:22)

    "Badkruka" har inget med blomkrukor att göra what so ever. "Kruka" eller "kruker" som man sa förr i tiden betyder feg/ynkrygg. "Badfeg" mao.
    /Tommy
    Anmäl >Tommy (2010-01-26 23:15:48)

    SvaraRadera
  2. Farbror Jalle..gillar inte vatten över huvudet...
    Dig, farbor Jalle, kan man då rakt inte anklaga för att vara en "badkruka". Du måste ha simhud mellan tårna vid det här laget, så ofta som du tar dig vatten över huvudet.

    Men eftersom du gör det kanske du har något svar på frågeställningen i bloggen. Vad har bad och kruka att göra med varandra. Jag vet det verkligen inte. Men så har jag inte heller för vana att ta mig vatten över huvudet.
    Anmäl >Tanten med munlädret (2010-01-26 15:56:32)

    ...ja..jag gillar inte när man "tar vatten över huvudet"..
    ...eller hur?..
    Anmäl >Farbror Jalle..gillar inte vatten över huvudet... (2010-01-26 05:14:19)

    SvaraRadera