söndag 29 november 2009

Adventstid kom till mitt ensamma hus..

- den 29 november 2009, kl 19:08

Den vackra adventsångens text kommer ständigt tillbaka kring adventstid och jag kan för mitt inre riktigt höra de klara barnrösterna i olika stämmor. Den är vacker, bedövande vacker.

Adventstiden har inatt återvänt till vårt hus, ty idag är det första advent i vårt hus med allt vad där tillhör. Ett lite ovanligare inslag så här till första adventdagen är fotboll Real Madrid - Barcelona på TV. Men vad säger att fotboll inte går lika bra ihop med elljusstakar. Elljusstakar som står där prydligt i alla fönster och lyser upp i mörkret.

Jag vet inte om jag blivit gnällig med åren, men jag tycker verkligen inte om att man inte följer traditionen med första advent och "Tjugondag Knut dansas julen ut" dvs. den 13 januari. Julsaker som väller fram redan på höstsidan, det är i mesta laget i min smak och när man börjat hänga upp de vackra julklockorna längs Kungsgatan redan i mitten på november, då är måttet rågat för min del.

Man hinner inte ens fram till nyår så återfinns de första semlorna i affären! Det är liksom ingen ordning alls längre och jag tycker verkligen, att det på många sätt förtar det hela. Jag tror att vi på något sätt behöver de här stunderna i livet och jag tror att vi skall värna om dem på rätt sätt. Adventstid, "Julefrid", Nyår- och Trettonhelg. Helt enkelt att vi själva går in i dessa olika faser på ett mer medvetet sätt. Jag tror inte på det gränslösa i det här fallet heller.

Själv minns jag verkligen med stor saknad "julskyltningen" från Malmberget. Det var stora bruna papper som täckte skyltfönstren och det var baske mig inte en dag innan, som pappret åkte bort, utan exakt till första advent. Allt i livet har blivit så utbytbart, att jag kan tycka att vi i mångt och mycket håller på att förlora oss själva i allt snurr. På den tiden gick man man ur huse och det vimlade av tryckta näsor mot alla skyltfönster runt om i Malmberget. Jag misstänker att det inte längre ens finns några skyltfönster, att trycka några förväntansfulla näsor emot. Kanske kan Gällivare bjuda på det istället?

Vår första julskyltning i Göteborg glömmer jag aldrig. Vi stod nere vid NK och tittade på det pompöst storslagna som fanns i skyltfönstren. Vi stod där i lågskor och varsin mjukglass i handen, det var riktiga varma vindar. Det var så långt ifrån Malmberget på alla tänkbara sätt, att det kändes vemodigt ett slag. Jag förstod då att en gammal dörr hade stängts och en ny öppnats.

Igår var vi på julmässa i församlingshemmet, där glada godvilliga människor försöker att skapa utrymme för andra människor, som inte lever på livets solsida. Sanning att säga, så köper vi lotter och det är nog enda gånger vi hoppas varje gång, att vi inget skall vinna. Korsstygnsbroderier är inte speciellt gångbart i det här huset, mer än den egna barnaskarans ihopknåpade pannlappar mm. från småbarnstiden.

Vi själva har också haft bråda tider, vi har varit "byggnadsarbetare" i pepparkakor och mandelmassa i vanlig ordning. Nu står hela härligheten på plats i hotell Gothia Tower vid Svenska Mässan. Vi har i år frångått den seriösa sidan av byggnationer och byggt upp det hela kring ett vanligt, hederligt dass. Förra året var det Skansen Kronan i skalenlig modell med stenstruktur som var utmaningen.

I år ägnade vi åt oss det mer lustfyllda, men dock en sammanhållen "berättelse", för den som äger fantasi och fortfarande odlar barnet inom sig. Dessvärre har de ännu inte lyckats placera ner den till tittvänlig nivå i glasmontern, men det kanske blir det också. Just nu är det väldigt många detaljer som går förlorade, alltså hela den sammanhängande berättelsen. Ja, dvs. om du nu inte är 2 meter, då klarar du nog av att se hela "spelplanen". Då kan du nog också kika in i skatans bo och säkert upptäcka mer som finns under trädbitarna, som håller på att huggas ner. Liksom de mer "grisaktiga" inslagen, som kräver betraktande för att upptäckas.

Jag bär med mig en rätt magiskt och ljuvlig minnesbild av min morfar, som tassade iväg ut till dasset mitt i vinternatten, med ljuslyktan i handen och precis som på bilden dassdörren på vid gavel. De gjorde inget badrum förrän i slutet på 50-talet, innan dess var det nattpotta, eller dassbesök som gällde. Jag vägrade använda potta, därför är det en rätt bekant stämning över det hela. Det fanns inte ens toapapper utan man använde tidningar, som man fick sitta och skrynkla i handen medan man satt och gjorde det man skulle, för att de skulle vara mjuka när de skulle till att torkas! Ibland tror jag att jag levt 100 år minst, när jag tänker tillbaka på vilken enorm förvandling som har skett. Däremot har vi varit så humana att vi gjort och ställt in inte mindre än två rullar toapappersrullar på pepparkakedasset till tomten.

Bilderna som finns på dassets insida är förminskade gamla damtidningar från 50- och 60-talet. Det var ju lite dåligt med färg i den tidens tidningar, som nu säkert någon minns. Synd att det inte är läsbart så där från något av våra foton, dock kan man göra det när man väl står framför "installationen". Fotona som vi har tagit är rent ut sagt urdåliga, men man kan faktiskt läsa det när man står på utsidan, även tomtens tidning som han håller i hand. Tyvärr så fick vi inte ut rätt färg på porträttet av kungafamiljen, eftersom det visade sig där på nattkvisten att vi hade glömt att beställa nya färgpatroner. Men det gick bra med lite grisrosa kungafamilj också i pepparkaksram.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.259455-pepparkakstavling-for-sjatte-aret-i-rad

Det verkar Göteborgs-Posten ha refuserat bort, liksom avsändarna på de kuvert, som ligger i brevlådan. Det blev väl i det mastigaste laget för dem.

Man får varje år ange lite uppgifter till bidraget. I år löd våra uppgifter:

Lagnamn: "Bakslaget"

Tanken bakom kreationen?

Alla & allt väntar på någon & något här i livet.
Även betraktaren, som väntar på att upptäcka alla former av väntan...

Hela bildspelet är från vår "tillverkning" av årets bidrag. (bildspelet om 5 bilder här på NSD fungerar dock till och från, ser jag)


Ja, livet går sannerligen inte alltid på räls, ibland inträffar saker och ting som gör att det blir avbrott i det man höll på med. Här finns väldigt många avbrott att upptäcka.

Utställningen pågår dock till den 5.1.2010. Men vi hoppas att så många besökare som möjligt kommer dit och lägger en liten julgåva i den säck som finns uppställd i anslutning till montrarna med pepparkaksutställningen. Julklappsinsamlingen pågår till den 22 december. De julklapparna går till alla barn här i Göteborg, som firar jul på kvinnohem, andra institutioner men även de som har föräldrar i fängelse. Men enligt Maj på Gothia Tower brukar en och annan julklapp finnas "till en trött mamma".

Advent kommer sig av det latinska ordet adventus, som helt enkelt betyder ankomst. Jag ser dolda kvaliteter i advent.

Varje år om och om igen travar den där lilla åsnan tålmodigt fram i adventstidens evangelium. Den bär på sin rygg hoppet om befrielse för de förtryckta, rättvisa och moral. Man behöver inte nödvändigtvis vara en åsna, för att inse att budskapet om att förändringens vindar måste blåsa in i vår värld. Vi behöver verkligen varandra och har ingen rätt att begå några former av våld mot varandra för egen vinnings skull.

Ibland blir jag väldigt medveten om att jag bär en omöjlig önskan:


Adventstid kom till mitt ensamma hus,
jag sätter i staken ett sparat ljus.
Något ska ske bortom frostig advent:
jag väntar en gåva som herren sänt.
Den gåvan är av ett helt annat slag
än gåvor vi ger till varann var dag.
Öppna din tillstängda dörr i ditt hus,
så lyser i mörkret ett litet ljus.

1 kommentar:

  1. Det finns 1 kommentarer.

    Ca 70 procent av fluorutskicken t luft i Sverige sker vid Mbgt. 1971 varnade National Research Council, US, att fluor från industrin i så låga halter som 1 ppb, 1 miljarddel, orsakat allvarliga skador på växter o hotade djur så långt som 20 miles i vindriktning från utsläpp. Vi är känsligare. 1966 noterade professor i Atmospheric Sanitation M Katz att även om de flesta luftföroreningar mäts i miljondelar, måste atmosfärisk fluor mätas i miljarddelar, varnade för att långvarig exponering för luftburen fluor i halter lägre än 1 ppb är skadligt ... ?fluorider är mer än 100 ggr giftigare än svaveldioxid?. Faktiskt upp till 1000 ggr skadligare.
    Anmäl >Var jultomtig Nyström! Protestera tack! (2009-11-30 12:44:04)

    SvaraRadera